RITUALER OCH SÅDANT



Den skylten har ni sett? 
Säkert över tio år sedan jag köpte den i ett infall av köpbehov eller något. 
Och även om jag strävar efter att minska på grejer som inte är behövliga, så 
är jag inte alla gånger så radikal. 
Den här lite banala skyltens värde (för mig) ligger i ritualen och har ett symbol-
värde. Varje vår då jag får hänga skylten ute på väggen är en ritual att nu 
är en ny stugsäsong öppnad och då jag på hösten plockar in den är det det 
sista jag gör innan jag låser efter mig. 

Sporadiska besök under vintern leder inte till dylika ritualer.


Andra ritualer då? 
Även om man får det mesta i matväg köpt när som helst på året så håller jag
envist fast vid att vissa saker skall vara säsong. Ett bra tag redan har man kunnat köpa 
sparris i butikerna, men den är helig påsk-rätt för mig. Inte innan - sedan kan jag lite
tänja på säsongen i andra änden...


I växtlådorna sticker pärlhyacinterna upp, de som jag grävde ner för något år sedan. Grönt är det i alla fall, få se om de kommer att blomma alls. Och buxbomen i den ena krukan har (kanske) överlevt. 
Den andra dog redan på senhösten, vi är ju precis på gränsen vad en buxbom klarar av i vinterväg och
att dessutom klara av det stående i en kruka är att utmana ödet, jag vet. 


På tal om att övervintra i kruka. 
En sådan mild vinter som vi haft har gjort att Muehlenbeckian (plättar i luften) galant
klarat av sin kruktillvaro. Det var också en positiv överraskning. 
Till ritualerna första gången jag kommer till stugan är att gå runt och säga Hej! åt alla växter.
Ofta blir det också ett Oj! när växter inte klarat vintern i detta rätt tuffa klimat. 


Att damma av och flytta ut dynor till verandan och pynta den i "påskskrud" är naturligtvis ett måste.
En ritual. I dessa corona-tider så blev det ju inte att samla hela familjen, och inte
heller att bjuda in någon, men lite pynt skall man väl ändå ha? 
Strutsfjädrarna hör också till kategorin "hur tänkte jag när jag köpte dem", men 
de har tillsammans med fjädrarna av en järpe som gubben hämtade hem häromåret
agerat påskpynt i något år redan. Det får de fortsätta med. 


I övrigt är det kallt. Solen skiner från en klarblå himmel, men vinden
är både kall och rätt hård. Det oaktat skall jag gå ut en sväng och plocka
fram utemöblerna från sin vintertillvaro i lidret. 
Också en ritual. Och så blir det naturligtvis bastu - fast jag ingen bastufantast
är. Men påskbastu, det måste en ju ha! 

Må gott i påsk!


Inga kommentarer: