VINTERTID...


Häromkvällen, då snön ännu låg kvar på marken,
råkade jag titta ut från fönstret då rådjuren kom smygande in i trädgården.

Nu skulle man ju tro att jag bor ute på landet någonstans, men så är det 
alltså inte. Vi bor mitt i urbana huvudstadsregionen. 
Det ser bara inte riktigt så ut.

Snön, och vintern som överraskade, fick mig att inse att det minsann
är dags igen att börja mata fåglarna därute. 
Har i år en ny leverantör för fågelfrön i storsäckar, hoppas
kvaliteten på fröna är bra. 

Själv passade jag också på att storshoppa mat och annat 
növändigt hem till oss när jag nu var i farten med datorn. 
En tid nu har jag köpt mat på nätet och jag måste säga att 
jag varit mer än nöjd! 

Jag som avskyr att yra runt i matbutiker, i synnerhet de där enorma 
marketarna där precis allt det man behöver alltid är längst bort, upplever
det här som guds gåva till mig nästan! 

Jag planerar också våra inköp bättre såhär. 
Det är väldigt sällan jag behöver "fylla på" från en vanlig
butik mellan beställningarna. Och jag tycker 
nätmatbutikens frukter, grönsaker och örter är fräschare än de i 
den traditionella butiken. Och utbudet ekologiskt är också större. 

Kanske jag är en sådan där nätbutiksperson, men jag tycker det är
oerhört behändigt att bara klicka på tex "ekologiskt" och så får jag 
direkt "butikens" alla ekologiska varor framför mig på skärmen istället
för att behöva rusa hyllmeter fram och tillbaka för att leta rätt på 
 ekologiska alternativ till det jag behöver.

Och så blir det så mycket mer tid över till roligare saker
när man slipper gå till butiken själv. 
Vilket jag mer och mer börjat uppskatta.  
Jag avskyr att trängas med min kärra bland hyllorna, avskyr att stå 
och packa medan följande kunds varor kommer nästan
över på min sida. Avskyr att skuffa butikskärran genom 
snömodd (en stor del av året....) till bilen som alltid är rysligt 
långt ifrån parkerad de gånger jag bestämt mig för att storshoppa.

Ja...det hörs att det inte är min favoritsyssla det här med butiker.

Jag kan tänka mig ett dussin andra saker som jag hellre gör! 

*

Blir det dyraremed att nätbutiksshoppa mat?
 Eller rent av billigare? 

Det vågar jag inte direkt säga. Jag är inte så där jättebra på 
att kolla upp vad ärtpåsarna kostar i butiken versus i nätbutiken, det borde man 
kanske vara, men...ja, jag är inte. 
Men min känsla är att det blir billigare 
för att:

Jag är mer struturerad när jag beställer hushållsvaror på nätet.

Jag köper numera aldrig något för att jag tror att det är slut därhemma, 
vilket hände när man stod där i den "verkliga" butiken 
och bara vill vara på den säkra sidan; 
 - ja, men jag tar väl en då, för säkerhets skull, om det skulle vara slut! 

Jag blir inte lika frestad att köpa något "onödigt" som gott bröd
bara för att det doftar så gott! 

Jag märker att jag har enklare att köpa "storpåsar" av tex potatis,
toapapper, hushållspapper, hundmat etc, vilka är mer fördelaktigt, 
då jag inte behöver fundera på att släpa hem allt själv.

*

Mycket lämpligt också på det sättet att nu kan alla i familjen
logga in sig och kruxa för det man märkt är slut, eller 
som man skulle behöva.

Jag vet ju med mig själv - behöver jag gå till butiken för att köpa
tandkräm - visst sjutton finns det en risk att jag köper något annat också. 

På nätet loggar jag bara in, klickar för tandkräm, och loggar ut.
Så funkar i alla fall vi. 



Inga kommentarer: