SMARTA SMÅ TING...


Det finns ju en uppsjö av tingeltangel-grejer att ta till sig
om man är intresserad av det här med uteliv. 
För egen del försöker jag vara anigen sträng i tänket vad 
jag egentligen - på riktigt- behöver. 
Annars blir det så lätt att man kommer hem med något som man inte visste fanns, 
och som man, innan man såg det, inte visste att man behövde.

Men en grej som jag är helt galet nöjd med är dessa 
"saltkar":



Jag kan ju inte släpa med hela kryddskåpet ut i skogen, men 
lite mer än salt och peppar kan ju vara skoj att ha tillgång till.

Och dehär två ger lite mer alternativ till att krydda maten.
Mycket på liten yta.

Dessutom går de att ta isär, så ibland om jag bara behöver tex salt
med på utfärden så skruvar jag loss saltdelen och tar bara den med mig.
Kanske den mest behändiga kryddgrejen jag stött på.


Jag har salt, chili, oregano/timjan i den ena
och peppar, vitlöksflingor, aromat i den andra.

Och så mixar jag och skruvar ihop en kombination allt efter 
det jag kommer att behöva på min utfärd. 

Jämför med oliverna på första bilden - de här är verkligen små 
och behändiga. 

Köpte mina HÄR

Edit*

Aj, jo...de har dessutom en skiljevägg mellan varje del,
så i en kryddburk får man då 6 olika kryddor att rymmas.
Jag har själv valt att ha samma krydda i hela delen, 
dels för att de räcker för mig, och dels för att jag då 
slipper fylla på dem hela tiden.
Och så har en del av locken ströhål. 

Inga kommentarer: