EFTER REGNET...


Känns som om det regnat i evigheter, lite som en syndaflod eller något.
Vägar, motorvägar svämmar över och på några dagar kommer hela månadens 
regnmängd. Regn är galet mysigt om man vill sitta med en bra bok i soffhörnet, 
men för den som vill njuta av höstfärger och natur och vara ute så har det inte varit de bästa av veckor. Så kan man ju uttrycka det lite mildare. Om man inte vill förbanna regnet.

Idag visade sig solen ett varv. Ett kort varv. I morgon skall det bli mera regn.

Medan sol var plockade jag de absolut sista minitomaterna och den garanterat sista 
squashen. En morgon i veckan visade bilens termometer på +1 grad, så 
man kan nog lugnt säga att växtperioden för i år kom och gick.

En märklig sommar! 


Till höstens (och vårens) program hör hundtrimning.
Märkte att jag nästan på dagen för ett år sedan sysslade med samma syssla.
Nu var jag kanhända lite tidigt ute, håren lossnade inte fullt så enkelt som de
brukar då de är helt "fulltida", men tänkte att trimmar jag henne nu så hinner
det växa lite nytt lurv tills vinterkylan sätter i. 




Putsade upp mina blommor och placerade dem alla så nära fönstren som
möjligt för att få maximalt ljus i vinter. 
Några pelargoner står ännu på verandan och väntar. 
Ute finns några växter än i sina krukor, hur de skall få övervintra 
är ännu lite oklart. Det är primadonnor som Afrikas blå lilja och 
sådana som jag inte riktigt vet hur jag skall få till det för. 




Hemkontoret fick häromdagen en ny typ. 
Det är en fjäderkalla, och helt ny bekantskap för mig! 

Något lättskött - som kan bli både stor och omfångsrik.
Återstår att se.

*

I morgon skall det bli mera regn.


Inga kommentarer: