BYTE AV ÅRSTID...


Längs med dagen har man knappt läst och hört om annat än snöstormen som skall ta oss med storm i natt och försätta detta nordliga land i det ovana läget; vinter.

I år igen liksom.

Men visst, det är lite tidigt för vinter-på-riktigt, och visst jag är inte 
alls förberedd till hundra. 
När jag kom hem idag funderade jag över en sådan sak att om jag inte hade tillgång till 
information gällande väderlek i medier eller annars, skulle jag märka att ett byte 
av årstid är på kommande?

Häromdagen hörde jag första gången domherrarna pipa i träden omkring.
De brukar vara ovädersfåglar just på det sättet att de dyker upp någon dag
innan ett oväder rullar in. Eller över. 


Det andra tecknet är katten.

Hon är en vad jag brukar kalla till allväderskatt och ryggar inte för små stormbyar, 
men idag var det stopp med att gå ut! 

Meteorologer i all ära, men domherrar och katter - de vet bäst! 
(Eller så tar jag tillbaka det påståendet i morgon när marken är lika blöt 
och svart som idag och vi står där snopna kvar i hösten...)


Eller så blir det som i somras när det varnades för alla tiders storm 
med åska och dunder och visst kom den...
...och var över innan jag ens hann stava till blixt. 

Återstår att se hur det går nu?
Blir det oväder med 20 cm snö i natt eller
är det bara en väderhype som rinner bort i ett rejält oktoberregn.

Dock var jag tacksam över möjligheten som erbjöds idag på min arbetsplats; 
en driftig företagare meddelade i går att han kommer till oss och fixar däckbytet
medan vi är på jobb. Bara att köra bilen till ett garage i närheten, lämna bil
och nycklar (och däck då...) och avhämta bilen med bytta däck på eftermiddagen.
Helt perfekt! 

Är jag nu sedan redo för vinter?

Näe...jag skulle vilja ha lite mer höst.
Även om den eventuella snön som kommer smälter bort och 
det blir plusgrader igen är något av höstens krispighet
nedtyngd av slask och snö som tryckt ner de omkringvirvlande löven 
mot marken likt våta disktrasor. 

Men ja....man får ta det som det är.
På sätt eller annat byter vi årstid också i år igen. 
Och katten inleder sitt vinter-liv inomhus.
Som hon alltid gjort. 



Inga kommentarer: