NÄR STARTAR HÖSTEN....?


Är det de krispiga dagarna, eller de tungt mulna dagarna som gör det?
Eller regnet? Eller blåstens tunga andetag?

Idag tänkte jag på att det var första gången som jag hade kallt om händerna.
Städade undan utemöbler, krukor och krattor
(nix, här på stugan finns inte så mycket att kratta...desto mer hemma).

Kommer absolut att komma hit än, men vill ha grovgörat fixat i tid.
Jag är lite sådan.

Är hösten smaker?

Under några dagar på stugan har jag fått lite av allt.

Soliga, sköna skogsvandringar med hunden, disiga morgnar och 
regnmolnstunga eftermiddagar så ljuset dämpat sig vid fyra-snåret på eftermiddagen.
Jag har suttit i solen och skrivit, framför brasan och läst.
Ätit frukost på verandan i pyjamas, stortröjan och sockor,
stått ute på natten med pannlampa och dunjacka och fotat vintergatan.

Har sett om vi har medusor i viken. Det har vi inte.
Många har. Kanske mer utskärs? 
Sälen lär vara kvar i viken, visste grannen - han med fiskenäten - berätta.
Han var inte lika entusiastisk över det.

Hägern flyger frekvent förbi stranden. Så tyst kommer den stora fågeln så 
jag hinner sällan ens greppa kameran innan den magestätiskt seglat förbi. 

Så jag fortsätter med mitt plockande och städande. 
Zinkkaret som samlat upp sommarens regnvattentöms och hängs upp på liderväggen. 
I vinter kommer ett dunigt lager snö att lägga 
sig på den, jag tycker det är vackert. 
När vintern bäddar in sommarens attribut är fint. Det är som att 
ge dem ett extra täcke att sova sin vintersömn med.
De riktigt känsliga sommartillbehören får hibernera i vedlidret. 

Klipper ner lavendeln och stönar över Streptocarpusen (kornettblomma) som 
envisas med att vara sommarfräsch och grön och bara blomma på trots
kyla, höst och total avsaknad av skötsel. 
Den blomman förtjänar ett eget inlägg - helt klart! 
(återkommer)

Plockar svamp och kokar soppa, hela stugan andas och doftar höst
och min själ är lugn och varm. 

Det jag älskar med hösten är att oberoende av väder, om det så är  
soliga krispiga dagar eller molntunga regniga och blåsiga, 
så inger de lite samma känsla av lugn och ro, trygghet och stillhet. 

Det finns en egen takt i hösten, en egen rytm att andas i. 




Inga kommentarer: