SUNNY AFTERNOON...


Det blev varmt. Solen gassar och skulle det inte blåsa så skulle det vara riktigt hett. Det är väl värmeböljan Lucifers svansvift som får graderna att stiga även här på våra breddgrader. Det passar för jag har ledig dag idag och kan pynja på med mitt hela dagen. 

Rensar upp i rabatterna och vattnar växterna i växthuset. Hänger tvätt och sätter mig i skuggan för att skriva. Hunden dåsar vid mina fötter och det går ingen större nöd på mig. Jag kunde tänka mig ett glas kallt vittvin men det har jag inte, så det får bli till en tanke enbart. 




Jag stack mig i morse in till en trädgårdsbutik som jag faktiskt inte känt till innan, men som jag via ett trädgårdsplaneringsuppdrag fick nys om. Blir så glad när jag hittar plantbutiker med lite annorlunda växtsortiment, även om de där säkra korten finns där också - naturligtvis. 

Jag begriper inte hur jag lyckats missa den här butiken! Att den har anor 100 år tillbaka i tiden är väl inte fy skam det heller. Så glad att alla inte blir utrökta av de stora kedjornas plantutbud. Till saken hör att här fanns ett bra mycket bättre utbud än jag sett på länge. 
Klart är att den här tiden på sensommaren börjar sommarblommorna se lite tilltufsade ut, men sortimentet var det inget fel på. Helt klart en ny favorit i huvudstadsregionen! 

Höst anemonen i kruka ett par bilder ovan flyttade hem till mig. Redan lite utblommad, men ett så fint exemplar. Får bo i kruka tills jag hittar en bra plats att gräva ner den. 

Ja precis, vad är detta för en plats då? Jo Pukinmäen Puutarha heter stället och länken tar dig direkt till lite historik om plantbutiken (på finska enbart). 









Jag håller min stil åt det mer sparsmakade och har lite svårt när det blir för mycket (olika) färger, eller för mycket på något annat sätt. Hortensior, i synnrhet de i lite brutna toner hör till mina favoriter, men i dagens plantbutik såg jag hur man gjort enorma, alltså e n o r m a  amplar där det hängde massiva hortensiablommor så det nästan kändes abnormt. Jag kom inte ens mig för att ta en bild på dessa broiler-hortensior, jag bara undrade varför man alltid skall överdriva...ja, allt! 

Eller är jag den enda som tycker att less is more också när det gäller blommor? Att det finns en skönhet i det enkla och lilla som vida överskrider det vräkiga...?

Fast tycke och smak är ju inget man skall eller bör resonera desto mer om. Endel gillar mamman och andra dottern. Och så finns det de som föredrar sonen. Så är det bara. 

Ja, ja...kanske jag ännu tar en sväng till butiken och knäpper en bild på broilerhortensorna. De är så enorma så att om man hänger en sådan på en normalstor balkong så behöver man knappt själv gå ut dit på hela sommar - för man ryms liksom inte samtidigt dit.
Okej, jag kanske överdriver en liten smula...men undrar seriöst var dessa enorma amplar skulle passa så det skulle finnas en proportion i det hela. På ett slott. Minst. 

I övrigt är det sensommar, om någon missat det. Vinden låter annorlunda. Björken fröar så man tror det snöar. 
Jag har en ledig dag och har hängt ut tvätt. Jag tror den har torkat medan jag suttit här och skrivit. 

Det är det bästa med varma sommardagar. Att de finns.

Åtminstone några per sommar.....;)



Inga kommentarer: