OM ATT FOTA BJÖRN...

Så här ser det ut när man blickar ut genom "fönstret"i gömslet.

Tänkte ta och berätta lite om hur det går till i praktiken då man vill fota eller bara 'uppleva' björn.
Tyvärr är det rätt så knepigt att få till ett foto på björn så där bara genom att gå ut i skogen. 
I Finland finns det björnar i princip i hela landet, men björntätast är det längs gränsen till Ryssland. 
Jag hade möjligheten att haka på ett par nätter i björngömslet som en del av min fotoutbildning, men vem som helst kan delta i sk björnsafaris, det finns fler företag som erbjuder det. 
Själv var jag hos Lassi Rautiainen, Articmedia Oy, yrkesnaturfotograf och den första som redan i slutet av 1970-talet började med att lägga ut åtel för att kunna fotografera de annars så skygga djuren, björn, varg och järv och den första att erbjuda möjligheten åt andra att fota från hans gömslen. 
Lassi berättade att det här med att hyra ut gömslen började lite i misstag då han under föreläsningar/utställningar i naturfoto både i Sverige och Norje ständigt fick förfrågan om man kunde få följa med honom till hans gömslen. 

På den vägen är det. 
I synnerhet veckosluten är bokade långt i förväg, och mängden fotografer/skådare är också begränsat så det är inte så där bara att kasta sig i bilen och åka till Kuhmo. 
Men är man det minsta intresserad av att se och/eller fota våra stora rovdjur så är det alla gånger värt ett besök! 


Jag hade möjligheten att tillbringa två nätter ute i gömslen, och det skulle jag rekommendera i alla fall om man åker till Articmedia för här finns det gömslen på tre olika ställen, så man kan vara på olika ställen om man så önskar. Bra om man kan ta sig till stugan där man äter och sover (på dagen) runt tretiden på eftermiddagen. Då hinner man packa in sina grejer i något rum och äta en tidig middag som serveras kl 16.00.

Efter det kan man fylla på sin termos med kaffe eller te och bre sig några smörgåsar till natten. Det bjuder köket på så man behöver inte ta med eget - om man inte vill, förstås.

Vid femtiden åkte vi ut till gömslet. Här hos Lassi är det inte långt att gå från bilen till gömslena, men eftersom de ligger ute på en myr och vid en kärrsjö så är bra med gummistövlar. Ett gömsle ligger 1 km från parkeringsplatsen, den används mest då man vill fota järv. Den besökte jag inte.

Redan då man stiger ut ur bilen är tystnad som gäller. Man kan viska sakta till varandra, men desto tystare det är desto bättre. I synnerhet vargen är skygg. 

När man kommer in i gömslet gäller det att rigga upp kameran eller kamerorna om man har fler. Man har minst två "gluggar" per fotograf till sitt förfogande. 
Också allt det övriga skall plockas fram så man hittar det när det börjar bli mörkt. Man kan ha med sig en liten ficklampa att använda i nödfall och korta stunder, men helst skall man undvika det. Och att lysa ut genom fönstret är direkt No-no!. 

När allt är framplockat och klart så är det bara att...vänta.



Samtidigt som vi kom ut till gömslen lades det ut mat för att locka björnarna. Utan mat skulle det nog vara glest med björnar att fota eller se, så är det bara. Visst kan det kännas som att det är frågan om lite 'bullabjörnar', men utan åtel skulle det vara näst intill omöjligt att få dessa rovdjur på bild. 

I gömslen finns en enkel toalett så man behöver vare hålla sig eller gå ut i skogen för att kissa. Det senare skall man definitivt inte göra om man vill se björnar. De är räddare för dig än du behöver vara för dem. 

Ja, och så väntar man då. Kollar kamerans inställningar med jämna mellanrum eftersom ljusförhållanden ändrar hela tiden. Man vill ju ha rätt inställningar när det börjar hända, eller hur?

Och så plötsligt ser man en mörk gestalt komma genom skogen. Och det är nog lite så att pulsen åker upp några slag, så imponerande är de när man har dem där några tiotals meter ifrån, ditlockade av mat eller inte. Det är fanatstiska djur! 
Bara att njuta. 


Här är man i gömslet hela natten och går till bilen vid halv åtta på morgonen när det är ordentligt ljus. Har hört att hos någon av de andra företagen åker man tillbaka till stugan redan efter midnatt, men vi skulle nog ha missat flera björnar och framför allt björnen i det fina morgonljuset om vi hade gått vid midnatt (tror inte ens att det är möjligt hos Lassi?). Så ja, jag rekommenderar att man stannar där hela natten.


Som sagt, kojorna eller gömslen är anspråkslösa men snygga, prydliga och rena. Jag hade med mig - förutom kamerautrustningen - sovsäck, kaffe/smörgås lite varma kläder om/när natten blir kall.

Kamerautrustning ja; Min kamera är en Nikon D750 och så hade jag två objektiv med mig. 
Mitt "universal/reseobjektiv" 28-300 mm f/3,5-6,3 vilket jag bara tog några bilder med. Och mitt långa objektiv Tamron 150-600 mm f/ 5-6,3. De flesta bilderna tog jag med det objektivet. Det är inte det mest ljusstarka objektivet på planeten, men helt okej i sin prisklass. 
Gillar ju annars också lite dov stämning i mina bilder, heheheee...

Ja, och så en kulled att spänna fast kameran i. Det är alldeles för trångt i kojorna för att man skall kunna rigga upp ett stativ där. 
Har man inte egna objektiv eller kulleder så kan man hyra dessa av Lassi. Nu vet jag inte vilka objektiv han har eftersom jag körde med mina egna. 

Och så en kikare. 
Det var nästan lika givande att bara följa med djuren genom kikaren som det var att fota dem. 


Här är stugan där man sover och äter. Det är Forststyrelsen som ägen stugan och den befinner sig inne i ingenmansland så man uppger sina personuppgifter till gränsbevakningen innan man åker dit. 
När man kommit från gömslet till stugan så är bastun färdigt varm så de som ville ta sig en morgonbastu med dopp i sjön gjorde det. Vid nio var det frukost.

Sedan gjorde man vad man ville. Endel kröp till kojs och sov en stund, andra (som jag) satte mig i ett soffhörn och började gå igenom bilderna. 
Det serveras ingen lunch i och med att man äter middagen så pass tidigt, men i matsalen finns kaffe och bulle samt frukt framme så om man känner att man vill ha något i magen mitt på dagen så ordnar det sig.

Articmedia är ett familjeföretag i sin rätta bemärkelse och hela stämningen är väldigt välkomnande och familjär. Samtidigt med mig var där, förutom några av mina kurskamrater då, en biolog från Tyskland, en spansk familj, följande dag kom ett tyskt par till och några andra som jag inte hann mer än säga hej till. 

Om man vill så kan man också enbart hyra gömslet och stanna där också på dagen. Det är också möjligt att bo i husbil/tält eller hyra ett rum med kokmöjligheter. Det mesta ordnar sig könns det som.



Man blir lätt lite orolig i benen av allt stillasittande i gömslet så jag gick en kort promenad på eftermiddagen i närområdet innan det var dags att igen laga sig klar för följande natt i gömslet. 

Mer om det nästa gång :).





SparaSpara

Inga kommentarer: