I (HET)LUFTEN...


Houhouhou....en sådan vecka! 

Bilderna är från en familykräftskivafrossa för en dryg vecka sedan, så de har faktiskt inte
längre något som helst nyhets- eller aktualitetsvärde, men eftersom jag knappt hunnit
röra kameran sedan dess, så ja...

Men vad menar jag med hetluft då?

Ja. Lite långsökt tänker jag på att min förkylning har sakteligen falnat och dött,
lämnat mig och tagit sin hetluft med sig och dragit vidare. 
Jag släpade mig enligt överenskommelse till jobbet på kontoret 
och tror kanhända att jag till och med lyckades med konststycket att klara
av veckan med någon liten ära i behåll.



Helt konkret i luften borde min son däremot ha varit idag.
Han som fick ett hopp med fallskärm till födelsedagspresent hade
bokat in denna dag för hoppet, men ett par timmar innan kom
ett textmeddelande som sade att vädret var alldeles för mulet,
så hoppet ställdes in och sköts upp till nästa vecka. 
Och jag som hade tagit extra försäkring och packat kameran å allt.

Nu ser det ut som om han försöker på nytt nästa tisdag.



På tal om inget...efter att jag fick möjligheten att fota björnar
här för en tid sedan har jag än mer gillat korköppnaren jag skaffade till stugan.

Hahahah, ja, jag avskyr ju öl och läsk själv, men om någon annan skulle behöva 
så finns det nu en öppnare som är svår att tappa bort! 
(själv tappar jag upp helst bara rödvin, så desså!)



I övrigt ja...veckan har minsann varit en sådan att man
nu garanterat vet att hösten är här på det sättet att 
mycket går igång, det är kyligt i luften på morgonen och 
kvällarna mörknar...


(heh...min enda akvarell jag ever målat....)

I en vecka som har gått i moll på många sätt
har en facebook-grupp varit den sanna upp-piggaren.

I början av vecka skulle en invandrarfientlig man från Tammerfors - fast han kunde väl ha varit från vilken stad eller liten håla som helst, grunda en
fb-grupp vars syfte var att motsätta sig 
Terrorism och "suvakkeja"

En Suvakki är alltså enligt Vikipedia en person som förhåller sig (för) positivt 
till invandrare, olika kulturer och religioner samt andra etniska grupper.

Ordet Suvakki kommer från suvaitsevainen som då är lika med tolerant.
Skulle man försöka översätta Suvakki så skulle det kanhända bli Toletant. 
Fast Suvakki är könsneutral. Toletant är lite mer hon...så kanske inte den bästa 
översättningen, trots allt! 

Nå, det gick inte helt som mannen hade tänkt sig utan han 
råkade skriva fel just i det där kritiska ögonblicket då han skulle
skriva rubriken på denna tilltänkta fb-grupp vars tanke uppenbarligen var
att bli (ytterligare) en plattform att skriva rasistiskt och kränkande 
om alla som inte tänkte som han.

Men han gjorde ett misstag.

Istället för rubriken:

"Mot terrorism och suvakkeja"
blev det, tack vare autocorrect???,

"Mot Terrorism och Sockor."

Sedan lyckades han inte ta bort eller korrigera namnet fort nog utan
det bildades en anna grupp med samma namn och....


......OMG så jag skrattat åt de inlägg och kommentarer som 
i en strid ström dykt upp på den sidan! 

Jag har alltid älskat ironi och sarkasm, och här har det fått blomma ut 
på det vackraste av sätt! Med humorns hjälp har man gett sig på
Sockor (ja och terrorister då) 
 med samma frenesi och passion, och i många fall med medveten svag grammatik,  
allt för att efterlikna det språk som florerar i dessa otaliga rasistiska grupper. 

Jag har verkligen fnissat, skrattat högt, asgarvat, åt alla de
ironiserande inlägg och kommentarer som serverats från denna fb-sida.
Isynnerhet de allra första inläggen och dess kommentarer. 
Sedanmera har det ju blivit lite upprepningar. Man kan ju inte motsätta
sig sockor på hur många sätt som helst...?!?!!

På eftermiddagen hade denna humorgrupp bara på ett par dagar gått förbi 
en känd invandrarfientlig grupps medlemsantal med tusentals fler anhängare.
Den invandrarfientliga gruppen har samlat sitt anhängarantal sedan ett par år tillbaka.
Den här sedan ett par dagar tillbaka.

Och det, att humorn kan vara, och är, ett så starkt vapen
känns alldeles otroligt befriande.

Att möta hat och ondska med
sarkasm och ironi och humor förlöjligar
hatet och ondskan på ett så fantastiskt sätt.

Vi kommer inte från det att terrorism finns och kommer närmare.
Vi kan inte förneka att oron i samhället ökat och segregering 
bli allt mer vardagligt. 

Vi kan inte blunda för vad som är. 
Men att skratta åt det komiska i det som urskillningslöst och okritiskt
matar på ondska och illvilja; det är fantastiskt skönt och avlösande. 

En hetluft även där - fast från min synvinkel - en fräsch och ny inriktning.

Och ja...

....så jag skrattat. 


Inga kommentarer: