INTE DE VACKRASTE...



Men absolut de godaste vege-biffarna alla klasser! 

Det finns ett antal familjemedlemmar, mer eller mindre närvarande i vardagen, som inte är vegetarianer utan som tvärtom ibland älskar att ställa till med det som de kallar Pappas Köttbullar vilket i det närmaste kan liknas vid en orgie av köttfärsbiffar.

Till de tillfällen så har jag ibland saknat att ha något i samma smaskighetsgrad som jag kan plocka fram och lite stolta med, men men...
Många av de bönbiffar och andra vegebiffar som jag smakat på känns inte riktigt så där härligt knaprika och så kan de vara lite torra och tråkiga, så jag har mest käkat något helt annat än biff under dessa orgier...

Men nu, nu har jag äntligen hittat ett recept till vegebiffar som är just så där knapriga på ytan och liksom fuktiga inuti, precis som jag minns att köttfärsbiffarna kan vara när de är som bäst.
Och smakar gött av kryddor och där bönornas torrhet inte tar totalt över. 

Och här kommer receptet:

3 dl torkade röda linser
1 burk blandade bönor
2 salladslökar
2 vitlöksklyftor (om man vill) 
3 ägg (veganer kanske har något som ersätter?) 
2 msk majsstärkelse
1 tsk äppelcidervinäger
1 msk curry, eller ännu hellre currypasta - tycker det blir godare så.
salt, peppar, chili

Koka linserna i ordentligt saltat vatten i ca 10 minuter. 
Slå av vattnet och blanda linserna med bönorna, mosa dem med en potatismosare. Det blir bättre så än att köra allt till en jämn smet (tycker jag). 

Blanda i ägg, lök, vitlök, majsstärkelse, vinäger och krydda.

Ibland har jag behövt lägga till lite majsstärkelse, men kör en testbiff först.

Smält smör (eller olja) i en stekpanna och dutta i 2-3 msk smet, platta till och snygga till kanterna med en stekspade. Stek ett par minuter på var sida, biffarna skall vara gyllene och ha en knaprig yta.

*

Jag har några gånger plockat dessa från frysen och grillat dem på grillen och de blir smaskens även då! Idag blev det ett gäng att frysa ner, de här är också toppen att ta med till jobbet som lunch. Bara lite sallat och kanske en dipp till och voilá. 

Inte vackra - men löjligt goda! 

Inga kommentarer: