TALLSÅPA OCH MÅSSKRÄN...


Förmodligen är jag lite vriden och miljöförstörd sedan barnsben, men 
för mig blir det inte midsommar om inte kojan doftar av tallsåpa.

Eller blir och blir - klart det blir. Men å vad jag älskar doften 
av tallsåpetvättad stuga.

Det har jag roat mig med idag. Nu är det inte så att jag inte skulle ha koll på
när midsommaren är och fullt medveten att det är ett par veckor dit, men
min tidtabell ger inte efter att senarelägga midsommarstädningen.
(Vi kan ju kalla den så - faktum är att det är en vårstädning på samma gång.
Vårstädningen blev liksom inhiberad om vi uttrycker det så.)

Till midsommar kommer äldre grabben med flickvän och 
studiekompisar att invadera stugan. Känner att det är lite läge
att sopa (med såpa) de värsta spindelnäten bort.



Jag vet inte vad det här molnfenomenet heter. 
Det visar sig någon gång varje sommar. Solen skiner.
Men det kommer in moln som formligen slickar sig fram 
längs terrängen. 

Jag skulle så gärna vilja bli bättre på att 
läsa moln.

Kanske jag skall satsa på det som fritidsintresse i sommar?
Att bli bättre på moln.

Varför inte? 




Måsarna skränar ute på skäret en kilometer härifrån.

Svanarna har inte ungar än. Ejdrarna har slagit ihop sig två honor och 
har tillsammans åtta ungar. Igår hade de bår havsörn och trut ihop med sig.
Men ungarna klarade sig. Denna gång.

Skraken har fått 12 ungar och idag flög också talgoxens ungar ur holken.

Tärnan kommer mot kvällen och fiskar en stund i viken.

Allt är precis som det skall vara.

Och stugan - den doftar gott av tallsåpa.
Ja, allt är verkligen som det skall vara! 

Inga kommentarer: