KNOPPAR...



Hmm...

Den kalla våren har ju gjort att en hel del vårblomning som 
brukar vara över i ett nafs verkligen fått sin tid på scenen i år.

Tulpanerna till exempel. De kör sitt solonummer i rabatten utan 
någon som helt rivalitet av någon annan. 

Så kyliga vårar är inte bara och enbart av ondo.



Om man, till exempel som jag, är en vän av tulpaner så 
är detta den enda rätta väderleken för utdragen njutning.

Att den här skönheten skall spricka upp har jag 
väntat på i över en vecka nu så något skall
väl ske endera dagen veckan nu.




En annan fördel med kyligt väder är ju det här med bevattning.

Eller frånvaron av bevattningstvång.
Man kan räkna på ena handens fingrar de gånger jag 
behövt vattna mina sådder och odlingar.

Nå, odlingsvolymen är rätt anspåkslös så något stort projekt hade 
vattnandet oberoende inte varit. 
Men kom nu att tänka på det.






Kom också att tänka på att till hösten skall jag gräva ner en drös 
med tulpanlökar i den stora kruka som jag har på stugan.

Gillar kombinationen av de lite gulliga, runda och mjukt blekrosa
med de där tuffa, starka och lite kantiga mörktlila tulpanerna i vårens rabatt.



Och klematis. Det kan man sällan ha för mycket av.

Kanhända att just den här flyttar ut till stugan. Den är
precis på rätt sätt anspråkslös och sirligt dämpad för att passa där. 

Vi får se...vi får se...

Det är så här det är med växter. De söker sin plats.
Antingen för att vi, människor, tycker att de passar bättre någon annanstans.
Eller så för att de, växterna själva, tvivs bättre någon annanstans.

Härligt när allt det där passar och stämmer.

Växt, växtplats, utseende, färg, form med rätt
ställe, rätt människa, rätt allt.

Då är det symfoni. 

Så vackert det kan bli.


Inga kommentarer: