GRANSKOTTS-SIRAP


Nu börjar det vara lite i sista valetet i år att tillverka denna delikatess. Åtminstone
här i södra Finland. Granskotten kanske börjar vara lite väl utväxta nu.
Men kolla - skotten skall vara i storlek med dryga lillfingerändan. 
Och vara så där "ihop" och inte spräta som granbarr gör när de blir "vuxna".

Men till nästa år kanske? 

Under några år har jag nu lagat egen granskotts-sirap. 
Det är så busenkelt att det inte är sant.
Kolla bara att du plockar granskotten i egen skog, eller att du har markägarens tillstånd.
Det här hör inte till allemansrätten nämligen.

Jag ser också till att jag tar skott från olika delar av granen och från olika granar så man inte
kör en gran helt skallig. Lämnar också tillväxt på varje gren.
Helt självklart - men nämner nu det ändå.

Granskotts-sirapen är sprängfylld med bland annat c-vitamin 
och jag har nu några år lagat en burk eller två för att ha - ja till allt
som jag annars använder sirap i.
Brödbak. Att ringla över stekt brysselkål. I te.

Senaste höst när jag kände mig lite förkyld sådär så blandade jag
granskottssirap i lite myntha-te. Bäst! 

Nå men hur gör man?




Här har jag plockat en liter granskott på ett ungefär.

Jag låter dem ligga i vatten en stund, så eventuella småkryp kryper ur 
sin barrgömslen. Min erfarenhet är dock den att de är rätt få till antal...krypen.

Sedan varvar jag på ett ungefär samma mängd granskott och socker i en burk.
Ta gärna råsocker - det blir lite bättre tycker jag - men i år hade jag helt vanligt
(ekologiskt dock...;)) strösocker i lager i skåpet, så körde med det.




Okej, ovan här ovanligt missvisande bild. 
Ta dubbelt så mycket socker som i burken.

Samma mängd granskott som socker.
1/1




Varva och ställ burken i ett soligt fönster. 
Söderfönster kan bli lite too much om försommaren är varm och solig.
Välj då hellre kanske väster- eller österfönster?
I år var ju försommaren vare sig solig eller varm så i år körde jag söderfönster.

Jag brukar ta och vända/skaka på burken nu och då.
Kanske en gång per dag - varannan dag?
Om ett par till tre veckor har sockret smultit och granskotten tappat sin färg.
Då är sirapen redo för att silas.




Och ja, det var allt! 

Förvaras i kylskåp - hållbarhet upp till ett år.

Och använd som sagt precis som vailken sirap som helst,
smakar lite härligt "vilt".

Men spara lite till höstens förkylningstider.
Det här är dunder när det gäller c-vitamin! 

*

Det här och bodyscrubb av björklöv är mina must-to-do
i försommaren. Alla år.

Och så förvälla och frysa nässlor förstås. Och käka sallad på kirskål.
Och steka maskrosknoppar.

Men de tar vi en annan gång.

Fast hur man får en underbar bodyscrub av björklöv - det  hittar ni:





Inga kommentarer: