NY LEKSAK...


Till hundra procent har jag - hittills - tagit mina (vilda)djurbilder utan desto mer
gömsle än en grankvist, gles vass eller det som råkat finnas i närheten.
Det här med att fota från gömsle är en helt ny värld för mig. 

Men som det nu är med så mycket som man snöar in sig på,
man vill bli bättre, utvecklas och uppleva nytt.

Så jag köpte mig ett gömsle. Ett tält där man är skymd, men ser åt
fyra håll själv.
Som man kan tänka sig är tältet framtaget för jakt, men skall
väl funka lika bra, om inte bättre, för fotografering.
Åtminstone ur objektets synvinkel.
Med kameran som vapen förblir ju djuret oftast i alla fall med livet i behåll...



Under några blåsiga dagar i skärgården riggade jag upp gömslet.
Att jag sedan inte satt många eller ens långa stunder i gömslet berodde 
på många olika orsaker. 
Det blåste friskt och då brukar det inte vara så mycket på G i våran vik.
Men gömslet var riggat, och ja...inte så mycket mer än det, denna gång.
Det hände nada spännande i viken.



När jag skulle åka iväg tog jag ner gömslet.
Det kunde ha blivit kvar, men var lite osäker på när jag hinner återkomma,
och så tänkte jag att det kanhända är onödigt att vinden tar och rycker och river 
i linorna helt i onödan. 
Det är ju ett huj bara och så är det inpackat och ett annat huj så är det uppe igen.

Det är där vi kommer till skälet bakom detta inlägg! 

Att "poppa upp" tältet är ingen konst.
Att få hopskrynklat det igen till den lilla rulle den skall vara inskrynklad till
är inte fullt så enkelt.

Eller enkelt i sig, men jag kommer  a l d r i g ihåg hur man gör.

Går in och googlar. Och den filmsnutten tänker jag lägga upp här längst ner.
Så jag hittar det enkelt - när jag nästa gång glömt hur man gör.


För ihop går den - med några enkla små grepp.
När man vet (och minns) hur man gör.

Innan det kan det hända att en utkämpade några svettiga minuter 
innan en gav upp och gick in och googlade - ja...


Nå, när jag kom på de rätta greppen så var tältet 
besegrat och instuvat i sin påse på nolltid.
En hund får agera måttstock. 


Slänger grejerna bak i bilen. Där är de oftast ändå med.
Bra att veta var man har sina saker.

Som nu.

Jag vet precis var jag skall hitta videon som påminner mig om hur man
skrynklar ihop ett gömsle.

Heh.


Inga kommentarer: