BJÖRKENS TID ÄR NU...

Mössöronen har växt till sig och är nu vuxna, men ännu rätt mjuka löv. Som doftar gudomligt gott! 
När jag var barn, minns jag att man alltid band bastukvastar och att det skulle göras innan midsommar.
Nu beror just det säkert på lite var i landet man bor, norrut är nog den lämpliga tiden senare. 

Jag minns väl på ett ungefär hur man gör sin bastukvast, men det är inget jag sysslat med - någonsin egentligen. Kanske jag borde göra det något tag ändå?
För doftens skull! Och för att det faktiskt är riktigt skönt att piska sig med en lövruska - hur märkligt det än kan låta, så här när man skriver det. Piska sig, skönt…? Hm? 

Just björk använder man ju i bastukvastarna för dess renande verkans skull. Det finns basiska ämnen, saponiner, i löven som har en förmåga att lösa upp smuts och fett. 
Nu har ju inte alla en bastu, och så finns det sådana som jag som inte är så där galet ivriga bastubadare.

Men om man ändå vill njuta björkens friska och rena doft, utan bastu, så kan man alltid sno ihop en björkskrubb att använda i duschen. En sådan burk fixade jag till igår - och testade i dag på morgonen, och oj, oj, oj vad skön den skrubben är! 
Mjuk och lagom skrubbig på samma gång. Och jag som kämpar med torr hud så uppskattar att den är lite fet och inte torkar ut huden det minsta.

Och doften är precis som i en bastu där man bastat med björkruskor. Doften stannar kvar på huden en stund och doftar så sommar det bara kan. 


Till en liten burk skrubb behövs:

1-2 dl björklöv
2 dl olja
5 dl salt
1 msk honung

Mixa tills allt är småfördelat. 
Det skall bli en rätt så torr smörja. 





Det här kommer jag nog att laga mer av. För att ha en eller annan burk att plocka fram sedan i vinter och bara drömma sig tillbaka till sommaren. Jag undrar om inte det här är bättre sätt att konservera sommar på än att frysa in basturuskor. 

Eller så gör man båda. Varför inte? 

*

Just idag kunde jag verkligen kunna tänka mig att värma bastun! Ute regnar det och temperaturen är knappa femton grader. Kallt, kallt...

2 kommentarer:

Grynbär sa...

Jag gjorde björkskrubb igår och det blev himla bra!

Maggi sa...

Visst är det! Skall laga fler burkar på lager :)