NÅGOT BLÅTT...

...Lavendelblått!

Nu är det ju inte så att jag har ett litet lavendelfält på bakgården. TYVÄRR!

Men lite, lite kan jag tulla på den lavendel som jag har växande i krukor. Men bara lite;).


Egentligen var jag på väg ut för att rensa ogräs från gångarna, men ufff...rensjärn och kratta och ogräs som sitter fast som om de var fastljutna i gruset....njae. Inte idag. Gick lite planlöst och ryckte i en maskrosrosett eller två. Men sen tog den inspirationen slut, innan den egentligen ens hade kommit igång...




Lavendelsocker...Mina tidigare försök att introducera lavendel-strösocker kanske inte var den största succén. Ungarna stirrade minst sagt skeptiskt på de blå "pripplorna" i sockret. Och gubben var väl inte helt förtjust han heller när han hällt av sockret i kaffet och lavendelblommorna fastnade mellan tänderna...Och ja...så har det inte blivit mer av det...Men så idag när jag stod där och lavendelpysslade så kom jag på den STRÅLANDE idéen att blanda det i bitsockret! Tänk att jag inte kommit på det tidigare? *fnissar*


De övriga smulorna la jag på en hylla i köket där de får sprida lite diskret sommardoft...



Vad jag ursprungligen hade i tankarna när jag gav mig med saxen på lavendeln på trappan var att göra sådana här...ja, vad skall man kalla dem? De kanske har ett alldeles eget namn???

De får nu torka och sen kanske den hittar vägen till ett linneskåp? Aj, jo..jag har ju inget sådant linneskåp - men OM jag skulle ha så skulle den nog hitta dit. Nu får jag lov att hitta på någon annan plats för den - och det skall väl ordna sig?...;)

Nu har jag IGEN vakat alldeles för länge, det måste vara nåt med ljuset som råddar till min dygnsrytm... Det är ju idag den allra ljusaste dagen på året.

Det är nog därför....

...sov gott!

M.

3 kommentarer:

♥Min Eden♥ sa...

Lavendel-socker låter ju hur HÄRLIGT som helst...typsikt karlar som inte försår sig på sånt :)
Ja tänk om man hade ett lavendel-fält bakom knuten...suck....

Lilla Blå sa...

Lavendel ja de är ju bara helt underbara. Men mina lyckas ALDRIG övervintra.....Hur gör du med dina? Jag har köpt nya iår och visst ska jag också nalla litelite på blommorna.....

kramar @nette

Evelina sa...

Härligt med lavendel...