ENSAM HEMMA...

...eller att göra vad man vill!
Vet ni, jag trodde nästan jag var ensam, knappast så jag vill erkänna det...men ofta när jag är gräsänka så får jag ett ryck att riktigt storstäda! Den lilla feministen i mig tycker inte jag skall stå på torget och ropa att jag firar min lediga (läs barn-manfria) kväll genom att skura hela huset. Och till och med lite se fram emot det...
Till saken hör att jag egentligen avskyr att städa. Det där trååååkiga dammsuga-torka damm- skura-toan-varje-vecka-städandet är hemskt. Men ÄNDÅ ser jag riktigt fram emot att få skura alla knutar och ytor, riktigt gnugga och ge an nu när jag är gräsänka några dar!
Men jag är ju inte alls ensam! Som jag tidigare nämnt så är mina närmaste kolleger män, men i och med att vi flyttat in i en större enhet (fusion heter det visst;)) så har jag plötsligt en massa kvinnor som dricker eftermiddagskaffet samma tid som jag. Och i dag blev det tal om vad man gör när man är ensam hemma. Jag blev minst sagt förvånad när dessa kvinnor i mer eller mindre business-klädsel (jo, jag borde också, men jag vägrar...hihi) faktiskt samtliga närvarande sade att de tycker det är riktigt skoj att städa när de är ensamma hemma.
Vad är det sen som gör att jag inte tycker om den där varevigavecka-städningen, men hänger mig med lust och energi till denhär ensamhemma-städningen????
Det förstår jag faktiskt inte, men skönt är det att jag inte är ensam om det...*puh*.
Jag har pinat er till lust och leda med bilder från mitt lilla hus, men det finns små rum som jag inte visat (tror jag?). Och nu talar vi om verkligt små rum. Eftersom huset ju är byggt innan man hade inne toan så är dessa inklämda lite var det passade och aldrig större än en dryg kvadratmeter - om ens det...
Eftersom budjeten varit i stil med tunn plånbok = bättre idéer så tar jag er nu på en rum till rum tur. Vi börjar med nedre våningens toa. Skåpet här är ett sånt där man får på alla byggvaruhus. Det har jag målat mörkmörkgrått, och hängt upp en duk innanför glaset för att dölja alla tankrämstuber och annat tjafs...
Lite munterhet har min "kristallkrona" väckt bland våra gäster:). Ja, men...man kan väl ha lite humor med i inredningen också...
Doftpulvret med lavendeldoft har jag smygit in, den får hänga på den gamla köksdukshängaren. Och så har det ju smygit sig helt oförmärkt lite ljus och pynt in här...trots att den här toan mest används av äldre sonen när han är hemma - och så gäster förstås.
Men det allra underbaraste är ändå känslan i morgon bitti, när jag får tassa ner till mitt RENSKURADE kök, får koka mig en kopp kaffe, dra in kvardröjande såpdoft och bara njuta...
I och för sig så kommer jag no att ta min kopp ut i trädgården, det blir en underbar sommardag i morgon!
Vad vi ändå längtat efter värmen - inte sant?
Kram, M.

2 kommentarer:

S o F sa...

Mysigt - som vanligt, här hos dig...

Men jag förväntar mig inget annat nu för tiden, du har skämt bort mig/oss. ;)

Ha det riktigt gott i det vackra sommarvädret!

(och tack för titt-in och vänliga ord hos mig)

♥Min Eden♥ sa...

hej hej...
inte städar du väl i denhär värmen :(
tur att vi är alla olika :)

Ta nu o njut av det härliga vädret...Ska jag säga som sliter som ett djur med min trädgård. Sätter plattor i 30-40 C:s värme...det är nog jag som är lite kokko!

ha det gött!