I VÄNTAN PÅ REGNET...


Enligt den mycket exakta väderleksappen YR.no skall det börja regna rejält om...15 minuter. 
Jag brukar ibland ställa klockan efter väderleksappen. 

Regnet är välkommet, och för en gång skull är jag helt i tidtabell med det vad jag 
ville hinna få gjort innan regnet.

Det som kan sås nu är sått och potatisen satt. 
Bara lite regn och värme så blir det hur bra som helst! 



I år odlar jag två sorters potatis. Först in i jorden (och förhoppningsvis upp därifrån också) är sorten 'Jussi'. Under många år har jag odlat den kanske vanligaste nypotatisen 'Timo' men kände att nu 
skulle det vara skoj med en anna sort. 'Jussi' är, precis som 'Timo', en sort som man kan sätta i rätt så kall jord. Den här skall vara aningen mjöligare och man kallar den också för den tidigaste mos-potatisen. En ny bekantskap för mig. 

Lök, det skall man väl alltid odla om man så bara har en lite plätt med jord? 

Jag har ju inget direkt trädgårdsland - och vill nog inte ha det heller - men lök kan man peta ner
lite varsomhelst. Har en del av min nya rabatt som kommer att bli fylld med funkior, här sorten 
Hosta sieboldiana 'Blue Angel'. De tar enkelt en växtsäsong, eller två, för att växa ihop sig, så i iallafall i år kommer jag att odla lök mellan Hosta-plantorna. 

Tänker att det till och med kan bli riktigt snyggt med lökens blast som sticker upp bland 
funkians lugna stora gröna blad. Och när lökblasten på sensommaren börjar gulna kan jag bara
gömma den under funkians stora blad. 

Så är det tänkt. I teorin åtminstone.  



Om det är något jag lärt mig under år av mer eller mindre ivrigt
trädgårdsarbete så är det att det rätt sällan blir precis som man tänkt sig.
Vårar, somrar och höstar för att inte tala om vintrar beter sig inte alltid som man 
önskar att de gjorde. Växter för skugga visar sig trivas riktigt bra i sol bara
läget i övrigt är rätt. Och vise versa. Det oaktat är det klart att sannolikheten att 
en växt skall trivas är större om man följer rekommendationerna. 

Och växter kan man ju alltid flytta på! Det är en del av charmen med trädgård. 
Man flyttar och funderar och gräver och gräver om igen. 
Så håller man på tills man själv - och plantorna - är nöjda. 
För det är så mycket i varje trädgårds mikroklimat som spelar så stor roll.
Vindförhållande, markförhållande, jordens struktur och kvalitet. 

Har själv mycket sol på våren, men i och med att här finns så mycket
stora lövträd så blir vårens soliga platser mer platser av vandrande skugga under
sommaren. Därför är det så viktigt då man blivit med ny trädgård att låta ett år gå
innan man ger sig i kast med jättestora förändringar. Att ge tid att känna in alla
årstider och skriva upp (!) var vårens första solstrålar når. Där planterar man vårlökar
och kanske en liten sittplats att dricka sitt kaffe på i mars och vända näsan 
mot solen. På sommaren skall man kolla var det känns skönast att ha sin uteplats, 
eller matplats på. Med ett klimat som förmodligen ger oss hetare somrar är det
kanske inte längre trädgårdens soligaste hörn som är den platsen...
Välj hellre en med sen kvällssol. 

Det är också lätt att man tänker att det man odlar i matväg skall ha så
soligt som möjligt. Det stämmer inte heller helt. Många trivs faktist bättre i 
så kallad vandrande skugga. 

Ja, ni hör, trädgårdsmästaren i mig (jo, jag är faktiskt utbildad sådan) går igång 
så här på våren. De som inte är intresserad av trädgård kan kanske återkomma i 
höst till min blogg. I sommar blir det mycket trädgård då coronan 
förmodligen ser till att en inte reser så himla mycket någonstans alls. 

En förträfflig tidpunkt att satsa lite mer på trädgårdens nyplanteringar 
som ju kräver mer vattning och skötsel det första året. 
Nästa år sköter den sig själv. Oftast. Om man valt rätt växt för rätt plats. 

*

Oj, oj så långt det här blev. Jag blev lite ivrig, märker jag. 

Och ja, vi åt första lunchen ute i går. 
Vårrullar (vad annars, hahahah...) och skumpa. 
Våren till ära! Skål! 



Inga kommentarer: