MINGELMAT...


En älskar rårakor. Det är bara så.

När jag sedan snubblade över det här receptet på nätet så tänkte jag
att dessa måste jag bara testa på någon gång.
Den gången var nu på midsommar! 

Och eftersom jag är en mästare på att tappa bort anteckningarna
på diverse riktigt goda receptfynd, så har jag valt att 
samla dem här i bloggen. 
Så jag - och kanske någon annan - kan ha glädje av det en annan gång.

*

Till ca 15 stycken sötpotatisflarn behöver du:

1 stor batat (sötpotatis) eller ett par mindre - ca 300 g
1 ägg
1 tsk salt
Olja till fritering

Skala och riv bataten grovt.
Krama ur överflödig vätska ur den rivna bataten och 
blanda det sedan med ägg och salt.

Skeda upp matskedsstora, eller hur små/stora du vill ha små högar som du
kramar ur och sedan plattar till med tex en stekspade. 

Värm upp 2-3 dl olja i en kastrull och fritera två eller tre batatplättar åt gången.
Jag friterade dem ett par minuter/ sida.
Låt rinna av på hushållspapper.

Man får lite känna efter hur länge de skall friteras för att bli lagom krispiga.

När batatflarnen svalnat lite kan man klicka på lite majonäs
Jag använde mig av en sprits för att få det lagom på flarnen, 
som i mitt fall var lite olika stora...

Toppa med löjrom (eller som jag då med svart tångkaviar
och en liten vippa med dill.

*

Inget nytt under solen kan man tycka, men
något med kombinationen krispig, lite söt batat,
krämig majonäs och salt kaviar fick mina och gästernas
smaklökar att spinna lite grann.

Lite pyssel att fritera flarnen - men så värt besväret! 








Inga kommentarer: