GEIRANGERFJORDEN...




Geirangerfjorden är sedan dryga tio år skyddad av UNESCO som ett världsarv.
Det kan kännas aningen märkligt med tanke på att det är ett sådant unikt 
naturvackert ställe. Man antar att brittiska bergsklättrare upptäckte fjorden
redan i medlet av 1800-talet. Numera är den klassad som en av de vackraste fjordarna i världen
och stället besöks av dryga halvmiljonen turister varje sommar.
Turistbåtar kör skytteltrafik i fjorden och under högsäsong är det säkert 
trängsel och kö på de krokiga bergsvägarna. 
Men så här lite off-season är det gott om utrymme, både på vägarna
och på campingen, vilket jag personligen tycker är skönt! 

Geirangerfjorden sträcker sig 15 km och om man vill kan man ta sig en 
dryg timme till sjöss med någon av de turistbåtarna som finns att tillgå.
Priset på en sådan tur låg kring 50 € per person och tur. 
Man kan också hoppa på turfärjan som kör mellan Geiranger och Hellesylt. 
Färjan har tre avgångar per dag, så man kan välja den, med eller utan bil, 
istället för dessa turistbåtar. 

Vi hade preliminärt planerat att ta en tur på fjorden, men sedan 
blev det ändå inte så. Vi valde att köra vidare och lämna dessa
fantastiska bergstoppar som nådde upp till 1600 m över havet bakom oss.
För denna gång.



Jag kan gott tänka mig att återkomma hit en annan gång.
Men då också off-season. Känns inte som ett ställe jag vill besöka under den 
värsta turistsäsongen. Men i september kanske...? 



På kvällen tog jag en promenad upp längs forsen som kastade sig ner från fjällen
för att förenas med Geirangerfjorden precis vid vår nattcamp.

Undrar om jag någonsin tältat i vackrare omgivning än den här?

Knappast! 



Det enda som "störde" var bruset från bäcken som störtade ner från fjället,
och just det "oljudet" kan jag leva med. 

Så fin plats denna Geirangerfjord! 






Inga kommentarer: