HÄGERSKRÄN OCH FJÄRILFLAX...


Nu gäller det att ta ut allt som skall tas ut av sommaren på några få dagar.

I natt flyttade 2/3 av den samlade familjen ut och sov sin natt ute. Tills det 
började regna och valda delar familj fortsatte att sova ute, men under tak.

Jag älskar nattregn. I synnerhet om jag kan sova med fönstret öppet och 
ligger vaken när de första dropparna hörs. Här på stugan finns det en plantering av 
Bergenia precis under fönstret så när det första dropparna landar på de stora, 
läderartade bladen så är ljudet nästan sådant att man vaknar till det - om man 
nu redan skulle ha somnat. 
Men sommarregn nattetid - det är så fint det! 

Sommarvärme är också fint! Den kom ju igår den. 
Frukostarna på verandan smakar lite bättre, får ta lite längre och 
blir lite gosigare när det är varmt i luften. 
Ja, alltså vi föröker äta ute om det nu inte snöar, så riktigt alla frukostar 
känns inte fullt så avslappnade...heh.

Över viken flyger familjen häger och låter så...förfärligt skräning.
Fin fågel, men sångröst har hen inte begåvats med.

Blåvingarna flaxar över ljungen och det är så sommar det kan bli.

*

Plötsligt faller de första regndropparna ner på mitt tangentbord och jag
får lov att dra mig in under tak.
En stilla sommarskur eftermiddagen till ära känns bara okej.
Käkar en smörgås med avokadoröra innehållande kriminellt mycket vitlök
och det är så sommarstiltje som det bara kan bli.

Gäller att ta ut allt av sommardagen, det ser ut som om
det skulle bli svalare igen. 

Så idag skall det grillas, badas bastu, simmas 
(ja, de andra då - jag ser gärna på - eller så kanske jag doppar mig...?) 
läsas böcker, dåsas på utsläpade madrasser, drickas kallt vin, 
planeras nästa veckas utfärd.

Just det ja, och ett vansinnigt välkommet sms plingade till i telefonen.

Mitt stoooora objektiv är fixat och väntar på mig i posten.
Jeeee!!! 


Inga kommentarer: