KVÄLLEN ÄR TYST...


...och jag har lust att skriva, men tanken är splittrad.

Just för de stunderna finns de här
där man bara kan fylla på - och låta tankarna löpa fritt
och skriva det man först kommer på.


Jag är...inte en stor vän av vintern om jag riktigt tänker efter. 
Egentligen avskyr jag att gå ut när det är blött, kallt och grått.
Den världen är liksom inte för mig. 

Jag kan...steppa. Lite. Det trodde ni inte! 

Jag köper...alldeles för ofta gråa tröjor. 
Hur många gråa tröjor behöver en människa egentligen?
Jag vet inte svaret - än. 


Jag borde...ha dammsugit i dag. 
Men kände att jag skall ge dammråttorna
en dag till i frihet innan de blir instängda för gott i 
en illaluktande papperspåse
under öronbedövande oljud. 
Har dammråttor hörsel? 
Kan de känna lukt.
Har de en själ? 
Jag kanske inte skall dammsuga i morgon heller?

Jag måste...nog dammsuga - after all.

Jag tycker...löjligt mycket om Runebergstårtor. 
Testar gärna alla olika varianter som finns. 

Jag tänker...nog för mycket på vart stora världen är på väg.
Och alldeles för lite på trevliga saker i min egen lilla värld.
Det skall jag råda bot på.



Jag förbrukar...kopiösa mängder stearin under vintermånaderna. 
Jag tror jag är den som håller ljusproduktionen vid liv. Jag och någon få till.


Jag drömmer...om att kunna jobba mer flexibelt och leva ett 
mer digitalt liv. Inte vara så bunden till plats.
Det kanske bor en digital nomad i mig? Vem vet?

Jag längtar...Jo, oftast. Nej, alltid! 
Längtan är det svenska språkets vackraste ord.
Enligt mig. 
Helt samma vad man längtar efter bara man gör.
I längtan finns livets låga. 


Jag använder...sockor. Alltid när jag kan.
Ibland är de inte helt passande i klädkoden, men
klädkoder är till för att knäckas och lösas (upp) - eller?
Har liksom bara två växlar.
Sockor eller barfota. 

Jag njuter...av tystnad. I alla dess former. 

Jag blir...sällan riktigt arg. Men när jag blir
vill förvånansvärt få uppleva det på nytt.
Don't know why......?

Jag äter...vegetariskt. Och så ost. 
Osten är orsaken varför jag inte är vegan.
Eller nåt.

Jag dricker...alldeles för lite vatten. Jag vet.
Skall bli bättre på det! 
Dricker numera mycket mindre kaffe än förr. 
Och så rysligt gärna dricker jag ett gott rödvin när läge är.


Jag skulle...studera meteorologi om jag var 20 år igen.
Eller biologi. Eller historia.
 Eller allt detta! 

Jag ska...gå ut med hunden på natt-kiss bara jag är klar här.
Nu får hon bara lov att hålla sig. Det här är viktigt! 

Jag brukar...fasta. På sätt eller annat. 
Har inte riktigt bestämt mig hur det blir i år.
Känner att man borde bestämma sig så småningom.

Jag tittar...rätt sällan på TV.
Men när jag gör så blir det nästan som att gå på bio eller teater.
En riktig händelse liksom.
Nästan så jag poppar popcorn när jag skall 
se på Skavlan på fredagarna!


Jag läser...alldeles för lite bra litteratur just nu! 
Men det blir bättre hela tiden! 
Under min utmattning var det stört omöjligt att ta till sig text 
på det sättet jag var van vid att insupa andras ord. 
Jag saknade det alldeles förfärligt. Gör det fortfarande.
Men nu börjar jag igen kunna läsa lite så som jag gjorde förr.
Och det är en sann välsignelse. 
Utan ord är inget.

Jag vill...att mina ungar skall få ett bra liv.
Hitta sina vackraste stigar och rätta människor att gå dessa stigar med.
Ja.

Och att våren och sommaren skall bli varm och skön.
Det vill jag också! 


*

Det var dagens. God Natt! 





Inga kommentarer: