ANOTHER DAY AT THE OFFICE...


...eller en bild var och varannan timme sådär.

För ett år sedan så hakade jag på en grej som cirkulerade bland bloggare;
en bild i timmen under en dag. Jag tyckte det var lite skoj faktiskt. Att dokumentera vad man
riktigt gör under en dag. Kom att tänka på det när en bekant som jag stötte på här om dagen
undrade vad jag egentligen gör härute på stugan. 
Jaa-a...vad gör jag egentligen?
Inte kanske helt en bild i timmen, men lite smått från dagen som gått.

*

Sextiden vaknade jag första gången. Kom ihåg att jag borde ha skickat en mail, bara lite
info om en sak, så jag gjorde det via paddan som jag hade i laddning rätt nära sängen. 
Somnar bums om och vaknar på nytt vid åtta.
Väcker (!) hunden, sätter vattenkannan på spisen, går ut till huset med hjärta på dörren,
och plockar några smultron som mognat på vägen tillbaka till stugan.




Gör mig den där samma smörgåsen som jag alltid gör. Nästan varje morgon.
Bara det att så här på sommaren när tomaterna kommer direkt från växthuset (inte mitt dock)
så smakar de så underbart så jag blir nästan lite yr.
Det här är de veckor på året då jag glatt struntar i vad jag har för bröd under tomaterna för det är egalt. Större delen av året spelar brödet en större roll då tomaterna mest är där på brödet för syns skull. Nu är de där för smakens. 


Ja, och o ja, Aida får naturligtvis sitt morgonmål, hon med. 
På det sättet är vi som ett gammalt par, hunden och jag. 
Vi ruckar sällan på våra morgonrutiner. Det känns bäst så.
Morgnar är bra att vara som morgnar brukar. Så tycker vi.

Hade jag varit hemma hade jag kanske kokat mig en kopp kaffe till 
och bläddrat genom Husis. Den av papper.




Men nu är jag här, ute i skogen, och har ingen tidning av papper.
Kokar mig ändå en kopp kaffe till och swoschar fram en e-tidning. 
Jag har vant mig. Det är så man gör. Och jag gillar det.

Klockan har blivit nästan nio, och jag skall sätta igång.



Så här ser mina dagar ut "at the office". 
Svarar på mail, skickar en planerings-idé vidare, men mest av allt går min tid åt
till e-learning. Läser (och lyssnar) e-kurser och tycker det är så fantastiskt! 
Här kan jag vara på den platsen jag helst av allt vill vara på just nu och får lära mig saker som
jag helst av allt vill lära mig just nu! 

Jag kan knappt få nog!



Tar en lunchpaus. 
Skriver rent lite hafsiga anteckningar och käkar en smörgås med sill från en kvarglömd burk. 
Känner att jag behöver röra på mig lite. Hoppar i stövlarna och går en sväng i skogen med hunden.
Vi är borta en halvtimme sådär, och går knappast mer än en kilometer och kommer hem med
en riktigt skön mängd svamp. Rensar dem snabbt och återgår till mina e-kurser.



Så går eftermiddagen och jag märker knappt hur timmarna går.
Det är så när man är helt inne i något. Hur härlig är inte den känslan??!!

Telefonen plingar till, det är snickaren som undrar om det är läge
att ha ett möte i morgon gällande inglasandet av terassen jag sitter och jobbar vid
just nu. Tycker det skall bli så underbart med fönster, med vindskydd.
Hur det kommer att förlänga min säsong härute. 

Ringer ett par andra samtal och stämmer några möten.
Blir hungrig.





När jag körde ut hit till stugan häromdagen så slölyssnade jag på radion.
Där talade man om det här med att det är svårt att äta bra och billigt. 

Idag tror jag att jag åtminstone åt både bra och extremt billigt. 
Vad nu sedan en näve spagetti och en matsked olivolja kom att kosta.

Resten var gratis.
Lök och gräslök från landet. Svampen från skogen.



Tänker att jag borde nog bli ännu bättre på att ta till vara det naturen ger.

Sitter vid mina kurser ännu en dryg timme innan jag tar och stänger ner.
Skulle det inte vara för en envis infektion, bursit heter det visst på riktigt, som ilsket gjort sig 
påmind till och ifrån hela sommaren, så hade jag tassat iväg på en långpromenad.

Men nu blir det att ta en sväng med bärplockaren i närskogen.




Jag är inte överförtjust i att plocka blåbär. Inte i att äta dem heller. 
Jo, det finns sådana människor, jag är en. Men jag samlar (lite) om någon annan 
hade glädje av dem. 

Till min glädje ser jag att det blir ett härligt lingon-år. 
Det gillar jag desto mer! 


Kvällen lider mot sitt slut. Jag tar en dusch efter turen i skogen.

Det blåser friskt, skymningen kommer snabbt nu. 
Det är lite höstigt, faktiskt.

Och jag avslutar 
another day at the office- när det är som bäst! 

Inga kommentarer: