EN HELT VANLIG TISDAG...

...tänkte passa på att utmana er lite.

Ofta är det ju så att man hit till bloggen släpar de där guldkornen från sin tillvaro.
Tänkte ändå att det kunde vara skoj att någon gång läsa om en alldeles, alldeles vanlig vardag hos er.

Så här såg min tisdag ut:

Vaknade lite sent. Kvart över sju steg jag upp och släpade mig ner till köket.
Matade katten och hunden, kokade kaffe.
Tog kaffekoppen med ut i trädgården. Drack det medan jag sakta, sakta fick upp ögonen och ögnade igenom nyheterna på telefonen.
Har avstått från vardags-dagstidningar eftersom jag ändå sällan hinner läsa dem här hemma. Läser dem oftast på jobbet faktiskt.

Vid åtta hade jag fått ordning på lockarna, och startade iväg mot jobbet.
Lillungen lämnade jag hemma sovande. Sista sommarlovsveckan på gång, och jag har inte hjärta att sparka upp honom...

På jobbet vid halv nio. Svara på mail. Snarvla med kolleger.
Halv tio blir det frukost och kaffe med kollegerna.
Bläddrar i dagstidningarna.
Skrattade med de smågalna människor jag kallar mina arbetskompisar.
Decibelnivån vid morgonkaffet överstiger oftast det tillåtna - och tack och lov för det.
Skratt kan aldrig vara skadligt - även om det är högljutt!

Från tio till lunch är det oftast fullt upp med kundträffar, telefonsamtal, möten.
Till lunch blev det en fisklasagne på närmaste restaurangen, eftersom regnmolnen låg hotande över himlen, och ingen hade någon större lust att ta sig längre än till restaurangen som ligger vägg i vägg med mitt jobb.
Ingen höjdare, men helt okej.
Maten alltså.

På eftermiddagen hade jag aningen mer tid att jobba för mig själv. Förbereda nya kundmöten och sköta undan annat som samlats på hög.
Telefonen avstängd.

På eftermiddagen bytte jag bil med exgubben. Han lånar min lite större bil ibland då han behöver det.

Efter jobbet via apoteket för att ta ut lite inflammationsdämpande medicin för den envisa tennisarmbåge som vägrar ge med sig och bara tycks trivas hos mig.
Matbutiken och så hem.

Lillungen och jag åt lite varma ostsmörgåsar på terassen. Regnmolnen hängde fortfarande kvar där på himlen. En havsörn seglade förbi. Från viken hördes en ensam båtmotor. Inte många som ger sig ut till havs en alldeles vanlig, molning och lite kylig augustikväll.

Plockade med lite tvätt, svarade på några privata mail. Försökte reparera fåtöljen vars ben gett vika på veckoslutet. Det försöket slutade inte i någon succé, så nu har jag en benlös fåtölj...

Gick en sväng i trädgården och plockade en liter hallon, värmde bastun.
Tog hunden och gav mig ut på en löprunda, som kändes trög.
Konstigt hur det kan variera från dag till dag.
Nu var det som att ta sig fram i seg sirap.

Hemma igen, nu var bastun klar. 
Lillungen och jag bastade, satt en stund på bastutrappan och filosoferade om allt och inget, bastade en stund till. 
Katten hade dykt upp. Lite kel med henne innan djuren fick sitt kvällsmål.

Skruvade upp en klädhängare, kokade te.

Kvällsnyheter på tv. Lillungen hade lagt beslag på datorn.

Gjorde ett halvhjärtat försök att tända en brasa, men kunde konstatera att spisen borde tömmas på aska. Lade det till jobben som skall fixas i morgon.

Torkade håret.
Slängde ner mig i den (numera) benlösa fåtöljen och slöglodde på en deckare på tv.
Babblade i telefonen samtidigt, så halva intrigen gick mig förbi.
Men han i huvudrollen var snygg!

Kokade en kopp kaffe, kröp bekvämare upp i den (numera) benlösa fåtöljen, öppnade datorn, laddade upp en bild och skrev ett alldagligt-tisdags-inlägg på bloggen.

Kände sömnigheten komma krypande, lägga sig som en barlast på ögonlocken.
Gäspade stort och innerligt.

Gick ut med hunden en kort sväng.
Gäspade och drog badrocken tätare om mig i den kyliga kvällen.

Önskade alla bloggläsare en god natt, stängde datorn, låste dörren, blåste ut ljusen och tassade upp och kröp i säng med en bok.

Vad gjorde du idag?


1 kommentar:

Anna Gullichsen sa...

Min tisdag är på makaronimamman.ratata.fi.
Kram, snart kommer jag och bastar med dej!