VARDAGSSYSSLOR

Januari är för mig i allra högsta grad en vardags-månad. Efter att julen är utstädad kommer bara vardag. Det är lite för tidigt (enligt mig:)) att ta in våren, ingen vintersol som lovar vår finns än. Bara vanlig vardag. På något märkligt sätt gillar jag det - också...Det har sin lågmälda charm, om man bara lyssnar...

När vi flyttade in i huset hade de förra ägaren lämnat kvar en köttkvarn. Jag frågade henne senare om hon ville ha den, men hon tyckte den var så jobbig att mala kött med, så hon sade att jag kunde hålla den. Jag tyckte den var fin, så jag blev mer än glad, och faktum är att vi använder den ofta. Som motvikt till allt det supereffektiva i tillvaron i övrigt känns det bra att mala för hand, långsamt. När jag sedan lagar bolognesesås på långsamt malt kött som får puttra i timmar på spisen så kan man nästan smaka ett lugn i maten. Nu är det ju mest vilt som jag malar, så jag känner att om det kan finnas lyckliga hönsägg, så finns det också lyckligt kött...liksom:)



Samma, eller liknande lugn, försöker jag åstadkomma när det gäller läxläsning...NEJ, jag malar inte barn som inte läst sina läxor ordentligt (även om tanken nuddat vid mig nångång, hehe...). För länge sen har jag gett upp tanken på att mina ungar skulle sitta prydligt vid sitt skrivbord och göra läxor...nja...den kunskap som fastnat i mina barn, det har nog skett vid köksbordet...


Men inte kan jag klandra dem...jag skulle också vilja jobba i ljus-sken med tulpaner under näsan. Det är vardagslyx, vardags-skönhet, och det skall vi alla unna oss - because we are worth it!

Så är det bara:) ...tycker lilla jag!
Ha det så bra, alla ni därute, vad ni än sysslar med - glöm inte att njuta - också av vardagen!
Härligt att ni orkar titta in, även om det blir lite magert med inredningsinlägg för tillfället, jag måste erkänna att mitt jobb för tillfälle äter en stor bit av min energi...sånt händer ibland;) *rycker på axlarna*
Varmaste vinterkramen till er!
M.

3 kommentarer:

annashusidingtuna sa...

Här läses läxorna också i köket, vardagsrummet, ja, kort sagt överallt utom på det egna rummet!!
Fin kött kvarn, vi maler bara älgköttet som vi får på hösten och det görs med den som min mamma har...
Kram Anna

Unknown sa...

Alltså byrån ... den vill jag bara HA! Så otroligt fin. Näe, nu SKA jag gå å måla!!

Tänk vad små hot kan göra ... masa oss ut i vintermörkret va? Ha ha, jag ska oxå börja med hot, låter alldeles utmärkt!

kram på dig, å detsamma till dig, glöm inte det vackra runtomkring när du har mycket på jobbet.

Malin :)

Mjölk, Puder & Aska sa...

Hej,

Ville hopa in och säga att jag tycker mycket om din blogg, smakfull och fin.
Din ommålade byrå ska du vara mycket nöjd med, det hade jag vart, superfin!
Tittar absolut in igen :)
ha det gott Anna,