EN SAK ATT KOLLA - ROTSNURR


Åkte till plantbutiken nära begravningsplatsen med den 
djupa övertygelsen om att bara och enbart köpa narcisser till gravarna. 
Men hir det nu kom sig så kom jag hem med en uppstammad rosmarin. 
Inte ens mina egna förklaringar att det minsann behövs rosmarin till
påskens lamm-rätter gick helt igenom. 

Nu finns det ju inte egentligen någon som skulle tycka skrutt över 
en rosmarins varande eller inte varande hos oss, det vad det mest gäller är
mina planer om att faktiskt så småningom sommarflytta ut till stugan, 
och jag har redan en del växter som kommer att få komma ut på 
grönbete där. Men en rosmarin till spelar väl ingen större teater? 
(Bara bilens lastutrymme som börjar komma emot...) 

Nå men, till saken, till det viktiga! 

I en värld där det mesta drivits till sin (lönsamhets)spets är plantor inte ett undantag. 
Ofta odlas plantorna i så små krukor som det bara går för att minimera kostnaderna
för utrymme under odling och transport. 
Allt oftare stöter jag på hemköpta växter som knappt har någon jord alls i sin kruka. 
Där de odlats har de förmodligen konstant matats med gödselvatten för från 
krukjorden har de inte fått någon näring alls. 
Plantans rötter vill av naturliga skäl söka sig vidare i omgivningen, men när det 
inte finns utrymme nog att breda ut sig börjar rotsystemet snurra runtrunt i 
krukan på jakt efter mer jord och näring. 

Ställer man en sådan köpt planta i en ytterkruka utan att erbjuda ny jord eller
konstant kraftig gödselbevattning så blir den inte långvarig. 
Så mitt tips är att alltid, alltid lyfta plantan från krukan och om det ser ut som 
en rot-centrifug och det knappt finns jord i krukan, så är det bästa man kan göra 
är att plantera om den i en något större kruka. 

Men det viktiga är att med en sekatör/gammal kniv skära eller klippa av 
en del av dessa karusell-glada rötter så att snurrfarten slutar. 
Gör man inte det så kommer rötterna att fortsätta växa runtrunt och inte ta sig ut 
till den omkringliggande jorden. Och plantan lider och/eller dör för att
den inte får sina rötter ut i den nya myllan. 
En växt med rotsnurr är lite som om den skulle ha ett tvångsbeteende som 
måste avbrytas lite brutalt med kniv. 

Så ja, som ett tips - kika i den nyköpta krukan. 
Orsaken att nyköpta växter bara dör behöver inte vara avsaknad av
gröna fingrar, orsaken kan vara i gömman i krukan. 

 

I går var det riksdagsval här i landet. Förr, när jag var barn, var det en 
högtidlig grej att gå och rösta. Och det förstås på själva valdagen. 
På den tiden fanns det inte möjlighet till förhandsröstning. 
Sedan gick man hem och drack valkaffe med bulle. 

Länge höll jag på traditionen och röstade alltid på valdagen, men 
så kom tiden då jag gärna smet iväg till stugan på valveckoslutet och 
blev en förhandsröstare. 
Kaffet har ju också blivit - frånsett morgonkaffet - för egen del och
bulle är inte heller min stora passion. Så bara för att uppehålla någonslags
valdagstradition blev det sillsmörgås med hemlagad must (kotikalja). 

Mycket länge sedan jag gjort det, men på svärmors begravning här för en
tid sedan bjöds det på det och jag tänkte att det kunde man ju göra hemma också. 

Men det receptet kommer sedan i ett annat inlägg. 

Valresultatet då. 
Med en viss bävan funderar jag hur och vad vår nästa regering 
skall förverkliga. Hårda värderingar sitter nu på makten. 


Inga kommentarer: