KOLTRASTENS SÅNG



Har satt mig ute på balkongen, det har blivit eftermiddag och solen når snart min korgstol. 
Det är fortfarande kyligt, men så fort man nås av solstrålar så kommer värmen. 
Ändå saknar jag regnet.  Ja, ja...aldrig är man nöjd. 
Förra veckan kom det en liten liten regnskur och oj, oj, den doften!

Men det är nu inte bara doften som jag saknar, utan också 
naturen skulle må bra av lite regn. Det är faktiskt väldigt länge sedan det regnade. 
Senast det gjorde det var det i form av snö. 
Det varnas för gräsbränder i markerna, och känsliga ögon som mina
blir torra och sträva av allt gatudamm som än finns kvar. 

Skall jobba en vecka ännu, sedan har jag några dagar ledigt och skall 
åka ut till stugan för att öppna upp där. Längtar. 

Även om djurlivet här hemma "i stan" minsann bjuder på upplevelser så är det 
ändå ut till den "riktiga naturen" jag längtar. 

Häromdagen när jag satt och läste på balkongen (i kvällssolen) så 
hörde jag hur det krafsades i rabatten nedanför vår balkong. Smög mig upp för att 
kolla - trodde nog att det var koltrastar som krafsade, men minsann - stod där inte ett 
råddjur och käkade på nåt fräscht grönt. 

I går kväll såg jag hur en mårdhund hade lagt sig för att dåsa i kvällssolen. 
Också det alldeles intill vår balkong. Den lät sig snällt fotograferas. 

 

I morse hade en del av den redan isfria sjön fått en ny tunn isskorpa. 
Längs de smala stråk öppet vatten utkämpades tuffa strider mellan 
ett par svanhanar. Våren är inte enbart ljuv musik och parbildning. 
Det var hårda tag som gällde för att jaga iväg rivalen. 

Så pass häftigt gick det till att det skrämde iväg några harar som legat 
och tryckt intill stranden att ta till flykt över isen. 

Nu i kvällningen sjunger koltrasten för allt vad den kan och
hackspetten klättrar koncentrerad uppåt längs björkstammen i jakt på 
något ätbart. Själv har jag gjort mig en smörgås och tänkte avnjuta den
sittande i kvällssolen. Blunda och låta solvärmen sätta sig i pannan, på
kinderna. Dra ner den tjocka tröjans ärmar över de något kalla
händerna som börjat frysa medan jag skrivit detta inlägg. 

I morgon skall jag byta till sommardäck - också det ett vårtecken!

Inga kommentarer: