OCH ISEN LIGGER KVAR PÅ SJÖN


 Vilket fantastiskt väder det varit denna påsk. 

Det blev ju varmare än de hade utlovat, men känner ändå att det var ett 
bra alternativ att stanna hemma istället för att åka till stugan. 
Jag fick en artikel skriven som har deadline nästa veckoslut, skönt att få 
det undan i tid. Annars är jag väl nog mest den som väntar till sista minuten.
Vet inte egentligen varför. Bara är sådan. 

Från mitt arbetsrum, där jag också nu sitter och skriver så ser jag ut över sjön. 
Isen ändrar sig varje dag. Den blir fläckig och man ser hur den blir allt mer porös. 
I fjol dröjde det så länge som till 28:e april innan isen försvann helt och hållet. 
Det går snabbt sedan när det händer. På en dag i fjol ser jag att jag 
antecknat i min bok "One line a day". 

Trots den stora vita bländande ytan på sjön börjar det vara barmark lite överallt. 
Har försökt hålla mig med att vara för tidig med att väcka liv i frön och
blomknölar, men idag måste jag få dahlia-knölarna i jord. 
Hade tänk spara det till då jag kommer ut till stugan, men det lär nu 
ännu av olika orsaker dröja, så lika bra att starta upp dem härhemma. 
I fjol förtrodde jag dahliaknölarna i stora hinkar och det funkade jättebra. 
I år blev det att testa att sätta knölarna i plastpåsar med lite jord i. 
Tar ju mindre plats också när de skall transporteras till stugan. 

Har också en växt som jag aldrig ens försökt mig på att odla från knöl,
nämligen ranunkel. 

Den lär vara lite klurig att ha att göras med, så tar det som en utmaning. 
Skall testa med att låta den gro inomhus, men sätta ut den så fort den visar
livstecken (och det är på plus dygnet runt). Det får gärna vara svalt. 
Nåt nytt måste man ju testa. 

I oktober i fjol grävde jag ner några knölar av balkansippa i en kruka. 
Krukan har fått stå ute hela vintern och för ett par veckor sedan tog jag 
in krukan, men det har sett rätt dött ut i krukan, men igår när jag kikade in under 
det skyddande mosstäcket så såg jag att i alla fall en liten blomma är på väg upp. 
Yejjjj! 

Ibland är det den där utmaningen och att lyckas med något
minst lika värdefullt som ett fullkomligt resultat. 
Nu går jag ju minst fem gånger om dagen och kikar in i krukan
om det skulle eventuellt dyka upp en blomstjälk till? 

Näe...om man skulle gå och sleva i sig den sista pashan. 
Sätta sig i soffhörnet med en bok och njuta av kvällssolen som börjat 
krypa in genom fönstret. 

Ha en skön andra påskdagskväll. 
Snart släpper nog isen också från sjön och 
vi får njuta av blått glitter. 

Inga kommentarer: