VÄXTRAPPORT EFTER VINTERN


Det var ju med smått hyperventilerande hjärtslag jag lämnade
den nyanlagda skogsträdgården vid stugan å sitt öde
över en vinter i riket där hjortarna huserar. 
Jag formligen dränkte växterna i Trico Garden, och alldeles klart 
är att medlet hjälpte! 
Nu när det smått börjat bli varmare så var det med 
små glädjeskutt i hjärttrakten som jag kollade in vad som 
övervintrat och överlevt i trädgården. 


Det mesta har faktiskt gjort det. Endast vitlöken hade ruttnat bort
under vinter. Smått märkligt, men jag kanske satte den för tidigt så den växte
för mycket på hösten? 
Men till min stora glädje verkar ramslöken trivas där i skogsbrynet. 
En annan som verkar trivas är vallmon. Den är en sort som heter 'Royal Wedding' 
och är alldeles knasigt vacker. 
En av mina absoluta favoritväxter, både i kruka och i rabatt är växter ur 
Hosta-släktet. Det enda negativa med dem är att de är riktiga sömntutor när det gäller att vakna till
på våren. Under många år har jag redan varit färdig att tömma krukan de stått i när 
i n g e t händer i krukorna. Men så...en dag är de spetsiga bladknopparna på väg upp genom 
mullen och ja...de är mina favoriter. 



Är också mycket förtjust i taklökar, Ibland kan de tycka lite skrutt av för blöta
vintrar och så har det skett på sina ställen även i år. 
Lite svinn får man tåla innan man hittar de optimala växtplatserna för varje växt. 
Jag var aningen för sen för att uppleva snödropparnas blomning, den var 
så gott som över när jag kom ut till stugan. 

Men på tal om att trivas. En växt jag gillar mycket är jordrevan, men den
verkar trivas lite för bra, så det blir att gallra den med hårdhandskarna senare i vår. 
Den kan bli riktigt invasiv, jag är medveten om det, så har haft den mest i bergsskrevor där den inte kan sprida sig hur långt som helst, men tydligen har en liten planta kommit med
till en av rabatterna när jag flyttat någon annan växt dit. 
Och ja...den tar galant över om man ger den lillfingret. 



Och så var det de där växterna som övervintrat i kruka i ett kallt utrymme
- men med naturligt ljus. 
Buxbomskloten ser fina ut, men de kan alltid bli lite svårflörtade när man tar ut dem. 
De är ju på gränsen av sin personliga nordliga överlevnadsgräns. 
Men so far so good. 

Så gjorde jag ett litet experiment. 
Är hemskt förtjust i gråtimjan. Och i rabatten övervintrar den ju fint, men 
tycker om att ha dem i kruka också. 
Lite så där minimalistiskt. 

De jag övervintrade inne i det kalla utrymmet har övervintrat fint - och snyggt. 
Men den testkruka jag hade lämnat ute - där hade över halva krukans gråtimjan-
plantor gett upp. Förmodligen är det den där regniga kalla januari som 
spelade in på ett förödande sätt. 
Vintrarna här i södra Finland kan ju vara så otroligt olika, så svårt att veta.
Det som funkar ett år, funkar inte ett annat. 
Så är det bara. 

Men det som ser ut att ha lyckats i kruka i år är tulpanerna. 
Fina, robusta blad - förhoppningsvis blir det också blomning - har
kikat upp ur mullen. Det är sorten 'Black Parrot' som 
förhoppningsvis skall blomma i denna kruka. 

Men nu skulle det behövas regn. När jag körde hem från stugan, 
längs små sandvägar så var skogen intill alldeles "mångrå" av allt vägdamm. 
Det var inte bättre ju närmare stan jag kom. Gatudammet har lagt sig
som en hinna över allt även där. Nu behövs regn. 

Regn och så värme och så exploderar all växtlighet. 
I år igen, som alla andra vårar. 
Och det är så himla härligt! 

*

I övrigt då?
I går plingade min telefon ett antal gånger om någon grej som jag
borde uppmärksamma, men eftersom jag 
inte ansåg mig ha något som jag borde uppmärksamma under veckoslutet så
lät jag den plinga på. Tjugo minuter i sju på kvällen insåg jag att jag inte vill 
lyssna på det där plinget hela kvällen - mycket lättare att ignorera det om man är utomhus - 
så jag måste nu ta och kolla vad det var som var så jä*la viktigt. 
Det var en biljett-tjänst som hade försökt påminna mig om att jag 
har biljetter till kvällens Grease-musikal. Och den börjar om...tjugo minuter. 

Shit! 
Jag hade beställt biljetterna för flera åååår sedan. Så kom coronan och föreställningen blev flyttad, 
och så flyttad igen och biljetterna med det. Och ja, jag hade missat detta totalt! 
Fick något snopet meddela åt min yngre son, det är vi som går på musikaler i vår familj, att 
nu gick det så att jag har biljetter till en musikal som började för typ tre minuter sedan. 

Han skrattade skitigt. Kanske kom det en lite svordom också? 
Men vi är fortfarande vänner...tror jag. 

 

Inga kommentarer: