LENT, SVALT, VÄRMANDE OCH HELT UNDERBART LINNE



Minns inte längre när jag köpte hem mitt första linnelakan-set. 
Men det är länge sedan, ett bra tag innan det blev "mode". 
Har bara alltid gillat känslan av linne mot huden. 

Undrar om det inte var på min bröllopsresa för...en massa år sedan...
till Jordanien som jag verkligen insåg vilket underbart tyg linne är. 
Vi var ju till Jordanien i februari då det var varmt om dagen, men rejält kallt
om nätterna. Och där är ju linnets väsen! Varmt när det är kallt och svalt när
det är varmt. Nåh, nu slirar jag ut i mina tankar. 

 

Minns inte heller längre riktigt när jag började sova med öppet fönster 
året runt. Men det är länge sedan, även det. 
Gillar känslan av frisk luft och syre i sovrummet. 
Det är helt makalöst! Kan säga att enligt min något skrangliga 
empiriska forskning så har min sömn aldrig varit så bra som nu. 
Enligt min klocka, som mäter bla djupsömn, så sover jag oftast 
djup sömn runt hälften av den tid jag sover. 
Vet inte nu hur mycket man kan lita på en sådan där klocka, 
men jag vaknar alltid med en utvilad känsla - även om jag kunde tänka mig
sova längre, men det är mest bara för att jag tycker om att sova, heh! 

Vår "gräns" går någonstans vid -8°C, men även om det är kallare än så, 
så har vi ofta fönstret öppet en stund på kvällen. 
(helt klart har vi värmen avstängd i sovrummet hela tiden, och dörren 
stängd till resten av hemmet, om någon undrar ;)). 

Men det är här linnelakanen kommer in. 
Jo, jag vet - smått lång åsnebrygga - jag vet! 
Men skulle vi använda oss av bomullslakan så skulle det 
säkert kännas betydligt kallare, linne blir så där skönt varmt av kroppen och 
även om man rör på sig så blir det aldrig riktigt kallt mot kroppen. 

Linnelakan är inte speciellt billiga - även om de enligt mig är värd
varje slant - så finns det ändå de som känns lite bättre än andra. 

De skönaste har jag köpt från HM, de har jag använt sönder. 
Har köpt andra lite härifrån och därifrån, men ibland är de 
för styva och hårda, ibland för sladdriga. 

Men HÄR (kliketiklick) har jag hittat riktigt fina lakan som är 
precis lagom mjuka men har en viss stadga kvar (och fina disiga färgnyanser). 
Har ju inget som helst samarbete med någon som helst så det jag rekommenderar 
här har genomgått min nitiskt kritiska, men ytterst personliga, kvalitetskontroll. 

*

Och på tal om kyla. 

Det har ju varit rejält kalla nätter den senaste tiden. 
Jag är lite tuff mot mina blommor, och har haft min
julros ute sedan jag köpte den, trots natt-temperaturer närmare -10 °C. 
Den har varit totalt djupfryst och alla blad och blommor varit helt stela, 
men det klarar den galant. De där fantastiska 'Helleborus orientalis' som 
nu finns ute i handeln är en riktigt tuff brud (i lyxförpackning). 
Ha inte den inomhus - det klarar hon inte. 
För ut henne även om det känns ruskigt. Det gillar hon mer. 
Lite som jag. Fast jag kryper i och för sig in under sköna, 
varma linnelakan, tar min padda och läser en stund innan det 
blir dags att dra vidare till fjäderholmarna och knarka syre
en hel natt. Och sova gött. 

Den lilla kvisten julros som jag har i vasen knipsade jag in
för att det dessvärre inte är riktigt balkongväder än, och 
jag vill ju liksom lite äta kakan och ha den kvar. 
Vem vill nu inte egentligen det? Om vi skall vara ärliga, heh. 





Inga kommentarer: