KONVALESCENTEN OCH PRYLAR


Jag åkte efter mina nya glasögon och wow så det kändes vågigt därute. 
Solen skiner, smältvatten rinner och är man i lä känns det riktigt varmt! 
Kunde inte motstå frestelsen att kurva in via en plantbutik och snusa vad där finns. 
Så här i början på mars, så är det ännu lite glest, mest inomhusväxter och det är jag
rätt så ointresserad av. Köper dem mest i inredningssyfte, och glömmer lätt
bort att de behöver lite vård också, och när (inte om) de dör så sörjer jag dem föga. 
Finns några favoriter, men de är få. 

Så ja, det hände sig att jag kom hem med en liten vårblomma som kan planteras 
ut sedan - ljuvliga fritillaria, kungsängsliljan. 

Hemma har jag en konvalescent. Min äldre grabb blev opererad i går och eftersom
hans käresta är på andra sidan jorden så mottog han tacksamt erbjudandet att komma
och sova hos oss ett par nätter. 
Inget värre, men man är väl lite skakig efter en operation ändå och jag
har honom mer än gärna här ett tag. 
Han har nämligen precis flyttat - dagen innan operationen - och har inte fått 
sina prylar på plats än. Han flyttar in i min brors lägenhet. 

Min bror var ingen samlare precis, som jag kanske skrivit innan.
Men det är mycket grejer som blir efter en när man tassar vidare oberoende. 
Eftersom det redan tidigare blev klart att grabben skall flytta så har jag, eller vi, inte
haft speciellt bråttom med att rensa ut det sista. 
Mest småprylar som kärl, lampor, krukor, rakapparater - sådant. 
En del möbler får stanna kvar, andra har redan hittat nya hem. 

I samma byggnad, dit grabben min nu skall flytta, finns ett loppis. 
Och jag har tänkt att vad behändigt - då kan man hyra en hylla där och 
få det sålt på det sättet. Men men...döm om min förvåning när vi
kollade om det skulle finnas lediga hyllor/bord att hyra. 
Jodå, svarade en trevlig tjej - i juni finns det första lediga platsen. 

Det var i februari! Alltså om fyra månader? 
Beklagar, sade tjejen. Det är så många som säljer nu. 
Vi körde grejerna till en återanvändningscentral, och även där
var det lite suck och stön när vi kom med grejerna. 
Det finns så mycket saker redan...

Det överraskade mig lite. För något år sedan då jag hade min egen
stora utrensning, så kunde jag boka bord till loppis oftast till veckan därpå. 
Kanske är det de skenande priserna, de höga elpriserna som 
driver människor att sälja sina överlopps prylar nu mer än tidigare? 
Vet inte om det är så, bara en tanke som slog mig. 

Eller har människor bara tröttnat på att ha så mycket grejs? 

På tal om att spara på prylar, så har jag fortfarande kvar julkransarna. 
Den på väggen i mossa har börjat lite, lite bli brun på sina ställen, 
men på håll är den fin. Och jag har inte ännu kommit på vad jag skulle vilja
ha där på väggen ovan byrån. 

Och så har jag också kvar julkransen av  idegran och nåt som liknar lummer,
fast jag tror att det är något annat, kommer bara inte på det just nu. 
Kransen har torkat helt, men jag tycker om den där på byrån - den blir
lite som en grönväxt, som jag annars, som sagt var, har så lite av - så får den vara kvar. 

Lite som vår möter vinter nu när kungsängsliljan står där och väntar på att få slå ut
i sin krans av grönt.  

*

Nu börjar konvalescenten visa små livstecken där i gästrummet, skall gå och kolla
om han vill ha nåt. Ta en kaffe till exempel. 




Inga kommentarer: