DÅ OCH NU OCH TIDEN DÄREMELLAN



Det finns en alldeles i särklass bra orsak att vardagsblogga. 
Efter ett tag får man nämligen ett härligt spann över tid om vad
man gjorde när. Till exempel. 

Gubben tyckte vi skulle behöva måla om stugan i år, 
i alla fall fönstren, varpå jag sade stopp och belägg - det är 
inte sååå länge sedan jag gjorde det. Under en del år var 
han, gubben, ju inte en så aktiv del av mitt liv, så det är
förståeligt att han inte minns riktigt allt. 

Men - bloggen ljuger inte, den minns. Och nu kunde jag "bevisa" när
det senast gjorts så ingen panik på den fronten. Taket skall dock
förnyas. Det är dryga trettio år sedan stugan byggdes, 
så helt klart läge för det i sommar. 
Tak och husgrund är det viktigaste att ta hand om. 

Men i jakt på "bevismaterial" eller främst ens ett inlägg då stugan senast målades
snubblade jag ju över en mängd inlägg som fick mig att häpna över hur fort
tiden går. Det var ju alldeles just nåt hände och så visar det sig att det minsann 
flutit tio eller mer år under broarna, och jag tycker att det var precis nyss! 

På bilderna ovan skiljer det fjorton (14!) år. 
Endast bordet är utbytt och det också så att det gamla bordet 
numera är vårt "verandabord" efter att jag hittade ett gammalt slagbord som 
fick flytta in i stugan. 
Och det gamla bordet som varit ute på verandan har blivit ett 
arbetsbord ute i lidret. 

Det som är smått märkligt är att jag tyckte ju att det var alldeles nyss jag 
målade soffan (som förresten införskaffades till vårt första gemensamma
nybygge 1990, så den var inte heller ny då den hittade sin plats här på stugan.

Minns när jag hittade pressglas-skålen på ett loppis för ingen peng alls, 
och tänkte att den är ju söt - att servera frukt ifrån. 
Och där är den än - år och åter år senare. 

Lampan är densamma, ett köp från Indiska då jag en kort tid jobbade där
för...22 år sedan. 

Kan hålla med om en vits som jag läste på något socialt medium häromdagen, 
gick ungefär såhär: 

"Någon uttalade sig om en händelse för tjugo år sedan och jag var helt att...
....ahh, vi talar 80-talet, innan jag insåg att det var 2003..."

*

På något sätt känns det ganska skönt att se att jag, trots ett visst inredningsintresse, 
ändå inte bytt ut allt med något års mellanrum - snarare har jag behållit betydligt 
mer grejer år efter år, årtionden efter årtionden, utan att jag egentligen tänkt på det. 
Vissa grejer har bara hittat hem, och valt att stanna. Kanske för gott. 

Och det är ju bara bra - absolut inget fel med det - är bara själv lite överraskad över
att så mycket hängt med i årtionden redan. Bara att jag själv tycker
att det var alldeles "nyss" jag skaffade det. 
Men det är väl så det är när man själv åldras. 
Det som förr var en kort tid, ett år eller så verkar alltmer bli
till att det som hände för ett decennium sedan, eller till och mer mer, 
var det man skulle kunna kalla "alldeles som igår!"

*

Alla borde vardagsblogga - det är en sann pärla på tillbakablickar i 
en alldeles vanlig människas tillvaro. 
Framtidens folkloristikstuderande - tacka mig - och alla er som orkar blogga. 
Heh. 

Inga kommentarer: