SEMESTER TILLSAMMANS ÄR SAMESTER



Än hör jag syrsorna, var min första tanke då vi, jag och gubben, landade ute på stug-
udden för några dagars sAmester och kvällen sakta led mot natt och syrsornas sång
satte igång. Gubben hör dem inte längre. Jag gör. I år i alla fall.

I övrigt hade vi en underbar kväll. Precis lagom allt.
Lite för mycket kronärtskocka dock. Det är överraskande mättande!

De här kokade jag i en dryg halvtimme, man märker när fjällen börjar släppa.
Så bara lite smält smör. Jag hade i lite salt, lite limesaft och pressad vitlök.
Så bara att dra loss fjällen doppa dem i smöret och suga ut det mjälla "köttet".
Och så jobbar man sig in mot kärnan av kronärtskockan och där är ju det bästa.
På med lite mer lime och aaaah....matlycka.

*

I dag har jag suttit och redigerat määäängder av bilder som jag skall ha till
min kungsvägsblogg. Men mer om det kan ni ju läsa:

H Ä R

I den bloggen har vi landat där jag bor, och nu skall vi bege oss österut
mot den ryska gränsen.

*

Men nu  skall jag ta och njuta regn ett tag.
Här faller nu ett stilla och varmt sommarregn och
efter en kort skogspromenad - mycket kort, har lite strul med ryggen - är svampkorgens
botten i alla fall nästan täckt med knallgula kantareller och de behöver rensas.

Sommarsyssla. 





1 kommentar:

Maggi sa...

Hej Livsamatören, vad skoj att du hittade hit! Välkommen!