LOJ LÖRDAG



Sov länge och hasade mig till köket för en kopp kaffe och en mycket sen frukost. 
Automatiskt kollade jag, medan jag smuttade på kaffet, en handfull nyhets-sidor som 
jag brukar göra varje morgon. Man vill ju veta hur det ligger till i världen. 
Men idag, bland allt elände som pågår, insåg jag att just idag finns det en enda 
nyhet som verkligen konkret kommer att påverka mig. 
Dagen skall bli varm. Het rentav. 
Sista värmeböljan? Eller bölja och bölja - två dagar. 
Och jag är inte en sämre människa för att jag för en stund blundar för världens problem
och är bara i min egna lilla bubbla ett tag. 

På sitt sätt var det en skön insikt. Idag är det bara vad som händer i mina
allra närmaste cirklar som har betydelse. Stängde datorn och gick ut i trädgården. 

Putsade alla mina småkrukor. Det är en sådan där lämplig sensommarsyssla varma
dagar som idag. Skurade rent alla mina terrakottakrukor som jag i våras använde till 
att så allt det vi skördar nu. Jag är envis och vägrar plast så långt det går. 


Klart jag vet vilka fördelar plastkrukor har. Eller egentligen vet jag inte för jag har 
odlat upp det lilla jag nu odlar antingen i krukor av terrakotta eller så har jag gjort
små krukor av tidningspapper. Ni vet med en sådan där krukmakare av trä? 
Har haft en i över tio år snart. Börjar snart få kläm på hur man gör...heh. 

Inget proffs skulle ha tid med sådant, det begriper jag naturligtvis. 
Men nu är jag ju bara en glad amatör som lägger minst lika mycket tyngd på att det 
också skall vara estetisk. Inte bara resultatet som räknas. 
Skönhetsvärdet längs vägen räknas också! 

Så påståendet att jag vet fördelarna med plastkrukor är följaktligen mer på en teoretisk plan.
Men jag är envis, vägrar plast, och vill i min lilla plats på jorden göra på mitt sätt. 

Dessutom är det vackrare. Och hållbarare. På sikt. 
Jag har odlat i mina små lerkrukor nu i snart tio år. Samma lerkrukor alltså. 
Några har gått sönder men de har fått fortsätta sitt liv som dränering i 
en annan, större kruka. 

Så jag skurade krukor. 
Sedan blev det inte så mycket mer idag. Barens kusin, med familj kom och 
plockade det sista körsbären som finns kvar. Det som inte trastarna och skatorna 
käkat upp. Grabbarna mina dök upp på en bastu och vi åt en gemensam middag
hela bunten ute i trädgården, medan augustikvällen blev både sval och mörk. 

En sådan skön lördag! Loj och skön. 



Inga kommentarer: