SOM OM DET VAR SKOLSTART



Tänker ibland att jag har liksom tre nyår i mitt år. 
Det där då det fysiska året byts från en nummerserie till en annan. 
Sedan har jag ett "nyår" till då jag kan skriva mars-månad. Då har jag hela 
underbara växtsäsongen framför mig. Kan vara knepigt att 
förstå för någon som är noll-intresserad av det här med växter, djur och natur.

Fast jag undrar - finns det sådana människor ens? 

Och det tredje "nyåret" är precis inför dörren nu. 

När barnen var små var det naturligt att skolstarten blev en slags omstart. 
Nytt skolår. 

Nu när de är vuxna finns inte riktigt samma indelning, inte lika tydligt,
men de senare åren har jag senarelagt min sommarsemester och eftersom
jag precis återvänt till jobbet känns det nästan som om det var skolstart.

I trädgården har sensommarblommorna tagit över scenen, 
massor av det ätbara är färdigt att skördas. 
Som en utpräglad höstmänniska är det här det absolut bästa "nyåret" på året.


En favorit i trädgården - både för mig och uppenbarligen också 
för pollinerarna - är den rödbladiga basilikan 'Yemenite' 
som absolut kommer att blien återkommande gäst i trädgården. 

Det sved lite när jag hade köpt den och visste att jag måste klippa ner 
den till bara 1/3 av den taniga plantans storlek. På det sättet förgrenar 
den sig och blir som en buske. Men det svider att göra det när man 
då på försommaren är så svältfödd på allt 
växande och att kapa något som lyckats växa till sig något 
smått då känns nästan absurt!  

Men det är det värt! Jag lovar! 
Nu är plantan knappa metern hög och väl förgrenad. 
Och totalt full av bin, humlor och soliga dagar även fjärilar. 
Dessutom satte jag de avklippta skotten i ett glas för att rota sig, 
så egentligen fick jag mer av att klippa bort.  



Såhär såg det ut när jag lade de smått trötta toppskotten i vatten
då i början av juni. Idag är dessa en stor planta. 

*

Och ja...För att återkomma till den fösta bilden. 
Jag som inte någonsin skulle ta in en dahlia i min trädgård,
är riktigt glad i min dahlia och misstänker skarpt att det kanske blir att skaffa 
några till till nästa år - nyåret nr 2 år 2021. 

Jag gillar att se framåt. Men att nu planera för sommaren 2021? 
Det är kanske att ta i?

Det är ju kvar av sommaren 2020 ännu, eller hur? 
Och hela den ljuvliga sensommaren och hösten som, i min värld, är 
den bästa årstiden av dem alla. Den ligger som på en bricka och väntar på en. 

Underbara årstid! 


1 kommentar:

Maggi sa...

Visst är hösten det vackraste!!! Och jag kan absolut hålla med att juni, juli är en transportsträcka. Så bra uttryckt!