TRÄDGÅRDSUTMANINGAR


När jag för något år sedan fick för mig att "trädgårda till" miljön runt stugan 
kände jag ju genast att en enkel lösning är det där med pallkragar...
Man kan inte gräva någonstans runt stugan för där är bara berg. Urberg. 
Och så skogsbotten med ett sådant gytter av blåbärsris att ingen med lite vett i skallen 
tar sig an ett sådant projekt. Om man nu inte råkar vara gift  med en traktorchaufför eller så, 
vilket jag alltså inte är...

Alltså är pallkragar min lösning och min räddning. 

Först skulle det här bli mitt "köksland" med lite grejs som klarar sig även om jag inte är där och vattnar och rensar hela tiden. Att hitta en bra plats för pallkragarna var en liten utmaning i sig. 
Jag ville ju ändå att de skulle stå rakt och snyggt och prydligt och liksom ge lite struktur
åt allt det vilda - skogen. 

Första året insåg jag att jag gjort den grövsta planeringsmiss. Stället jag valt för odlingslådorna 
var det enda där jag kunde få dem rakt utan att skaffa en traktor(chaufför) visade sig vara den skuggigaste på hela jorden. Utan överdrift. 

Nåh, jag gillade platsen jag lagt dem på i alla fall så jag tänkte att istället för att ha grönsaks-
odling där, som ju kräver någon strimma sol, så kunde jag anlägga en "skuggrabatt" där. 

Fyllde på med fin kompostjord och finaste surmarksjord och planterade lite växter som 
skall trivas i både skugga och sur jord. Resultatet syns ovan...

Det som hjortarna INTE ätit upp är en ynka planta av hosta (funkia). Eller så dog de andra av torka.
För det jag inte HELLER kom att tänka på att de här arma plantlådorna står i en riktig 
vindtunnel mellan huset och skogen och en tunnel med öppningen mot nordanvinden. 

När jag grävde i lådan visade sig att granen intill tacksamt tagit emot komposten och myllan
jag lagt ut för ett par år sedan. Lådan är full av småsmå granrötter...

Inte undra på att murrevan som i teorin borde klara sig här och som i vanliga fall sprider
sig en m2 på femton minuter ser extremt små ut. De är alltså 
de där pluttarna i övre kant, vid kl 10 och 13. Den stora i mitten är ett lingon
och den mindre intill är en storbladiga funkia...

Ja, men ni förstår? Här talar vi trädgårds-utmaningarnas hard core. 



Bara som en liten jämförelse. Detta är också en murreva. Samma växt. 
De här är planterade hemma i trädgården i år, bara för tre, fyra veckor sedan.

(Och ja, det är lökblast som växer bland de nyplanterade funkiorna i bakgrunden - 
också de sådär femtio gånger större än den i lådan i skärin.) 

Åker i morgon ut till stugan. Skall ta en allvarlig funderade - vad göra? 
Ge upp, eller ta en fight mot....allt?!



Inga kommentarer: