HUR JAG TÄNKER OM FÄRG

Alpklematis

Det är så lätt när man börjar planera sina kommande planteringar 
eller rabatter att man vill liksom ha allt, allt, allt vackert.
Man blir helt hänförd och inspirerad av allt det vackra man i sin
fantasi vill bygga upp. 

Men håll i hästarna! Inte släppa lusten att skena där i plantbutiken!
Alla trädgårdsproffs säger alltid att plottra inte och kan inte nog hålla med. 
Men nu är det ju så att många inte har så stora trädgårdar och då ryms det liksom 
inte femtioelva av samma sort i rabatten och då behöver man 
sluta plottra i färger istället. 

Jag har faktiskt en rätt tilltagen trädgård, men har varken råd eller lust att 
fylla den med rabatter så jag har anlagt en "radhusträdgård" runt min pergola. 
Sådana trädgårdar som jag gillar mest. Intima och omslutande. 

Men till färger. 


Blå pärlhyacint, rödbladig alunrot och murgröna

Precis som när man inreder inne så får man gå efter 
de färger som finns (om man inte vill göra om precis allt förstås) 
och så vara lite sträng med sig själv med vilka färger man vill ha. 

Och här tycker jag inte man skall lyssna för mycket på vad som "passar ihop" 
eller hur det "bör" vara. Trädgården skall ju vara just din och om du tycker
att gult och rosa är det vackraste så go for it! 
Men var konsekvent! Det är nyckeln. 

Jag hade från början en rosa alpklematis. Några rosa rugosa-rosor av den 
där invasiva sorten, ja...En klassisk blå- lila klematis 'Jackmanii' och lite ivrig mynta. 
Vit skogsklematis, lammöron och vildvin som klättrar längs pergolan. Aj jo, ett vitrandiga gräs som höll på att ta över. 

Inte mycket, men lite blått, lite lila och lite rosa och silver. 
På våren slängde jag sedan ner några knallblå pärlhyacinter i krukan 
med övervintrad rödbladig alunrot (se bilden ovan) och 
det blev kärlek direkt. 
Blått och rosa och silver i all ära, men för att sitta i min
smak så behövdes lite mer spark och det hittade jag i det blodröda, vinröda
och det nästan svarta. 

Röd taklök och en liten tofs av silvrigt lammöra

Övervintrad gråröd alunrot tidigt på våren

Med andra ord satte jag skygglappar på då jag gick till 
plantbutiken och följde lite slaviskt min lista och sneglade bara
på sådant som hade de passande färgerna. 


Salvia och röd/rosabladig revsuga

Och nu börjar jag vara riktigt nöjd med de kombinationer jag 
knåpat ihop. 

Har pepprat, eller kryddat, eller hur man nu skall säga det, 
med lite lime - limegult bara för att bryta av. 

Jag har tänkt lika mycket på bladens färg som på blomningen.
Perenner blommar som känt inte såååå länge, men har man 
med lite trevliga färger på bladen så har man en rabatt som
"blommar i färg"- även då den inte blommar alls. 

Mina nya rabatter är inte stora, så jag kan således inte 
massplantera för att slippa plottra. Jag vill gärna ha lite mer än
tre arter och därför är jag sträng med färgvalet av växter. 
För att plottra det är en stor synd - som man mest lider av själv -
för ofta är det där som man gjort "fel" när man inte riktigt får till det och 
planteringarna inte riktigt blir som man tänkt och fantiserat.

Sen behöver man tänka form och höjd.
Men det tar vi en annan gång! 

Njut av era trädgårdar. Det är sommar bara en gång om året! 





Inga kommentarer: