GULDVATTEN OCH ANNAT SKITPRAT


Alltså, jag har alltid gillat utetuppar. Förutsatt att de är rena
och prydliga förstås. Finns inget bättre än att tassa hit sommar-
morgnar och trona här medan man lyssnar på fågelsång. 
Toan min är så enkel som ett bygge kan vara, men den har ett nytt
plåttak så den kommer att hålla länge till, och älskar ljudet av
sommarregn mot taket. 

Själva "produkten" komposteras och även det känns bättre än
att bara spolas ner och iväg "någonstans". 

Då jag är här på senhöst och vårvintrar är det en helt annan upplevelse
att gå ut hit på sina bestyr, men även det går överraskande bra. 
Vid minus tio blir besöket oftast rätt så raskt...




Eftersom min familj till majoriteten består av män så sköts ju
lilla lyckan oftast mot någon tallstam eller så och kommer kanhända någon tanig 
skäritall till godo. Har ju inte haft några odlingar alls här på
stugan till för bara ett par tre år sedan och nu har alldeles tydligt
näringen i myllan jag hämtade med mig tagit slut. 
Tillväxten är så tanig i mina odlingslådor att den är mest obefintlig! 

Så jag fick en idé! 


Den här tingesten, vet ni vad det är? 
Näe, inte visste jag heller att sådant fanns innan jag fick 
den någongång på 90-talet. En gammal potthink!
Den stod sedan och skrotade på vår vind tills en kall januaridag
1996. Dagen då jag skulle fylla 30 år, ha stort kalas och min lilla
grabb fick för sig att använda MYCKET hushållspapper då han var på toaletten. 
Så precis innan gästerna anlände blev det stopp i avloppet hos oss. 

Männen var det ju lätt att be gå ut bakom knuten (snön var dock inte
barnvänlig efter den festen...) men för damerna var det aningen besvärligare.
Men så kom jag ihåg den här potthinken. Den räddade min fest! 

Efter det har den fått följa mig. Man vet aldrig när man behöver en 
potthink! 


Som nu till exempel till att hjälpa mig gödsla mina planterade växter med.

Guldvatten. 

Det låter så vackert och poetiskt men det är ju kiss vi talar om.
1 del kiss 9 delar vatten. Och till det är denna potthink bara suverän! 

Ser ni en sådan här på loppis eller auktion eller i grannens lider så
ta den till vara. Den är guld. Till guldvatten. 
Och guldvatten, det är guld till allt som växer. 

Nog av skitprat för idag. 






Inga kommentarer: