SEMESTER VOL 1





Tänkte skriva att lagom till nypotatisen står det SEMESTER skrivet i min kalender, 
men så är det inte. 
Det är semester jo, men nypotatis det får man väl nästan året runt nuförtiden. 

Men jag har hållit mig tills igår. 
Semester och stughäng till ära köpte jag årets första nypotatis. 
Och mot alla principer med att försöka göra mig av med onödiga grejer
köpte jag också en annan grej. En potturi. 

Nästan lika illa som jag tycker om att diska, lika illa gillar jag att tvätta potatis. 
Det är lite samesame. Men jag älskar de där renskrubbade nypotatisarna. 
Vem gör inte det, förresten? 

Redan i fjol somras sneglade jag på en Potturi, men den var slutsåld då 
jag äntligen kunde besluta mig för om jag behöver en Potturi i mitt liv eller inte. 

Kom på att jag behöver. 

En Potturi är smått genialisk. En grunka man lägger nypotatisen i och så skakar man 
potatisen i den, sköljer emellan under kran eller i en hink med vatten eller i en sjö
 eller i ett hav och så skakar man på igen. 
Inget jag kanhända skulle ställa mig och göra i ett skinande vitt design-
kök men i övrigt är det en perfekt liten grunka! 



Efter ett par skakningar ser potatisen ut såhär! 

O ja! Det här är grejer! Enkla grejer. 
Potturin är gjord av återvunnen plast så även om jag med yyyyyttttterst långa tänder
tar in något alls av plast i mitt hus och hem så får den här flytta in. 

Och så är det bara att njuta! 
Av sommarens första nypotis och semesterns första dag. 


Inga kommentarer: