TEATERTIPS...


Större delen av mitt liv har jag haft fördelen att vistas i skärgården närhelst
jag känt för det. I min barndom var det Åland, i vuxen ålder Bromarf. 

Redan som barn, då Stormskärs Maja sändes på TV, kände jag starkt för
berättelsen. När filmen kom var jag tio år gammal, men kände igen naturen från 
mina barndoms somrar - filmens Stormskär låg inte långt ifrån 
minbarndoms skär. 

Numera befinner jag mig mest innanskärs och stämningen är annorlunda, 
men minnen från somrarna i ytterskärgården finns kvar. 

Så när jag såg att Salon teatteri ger Myrskyluodon Maja (Stormskärs Maja) som 
stor musikalsatsning klickade jag snabbt hem biljetter till föreställningen.

*

Och vilken föreställning! 

Hela den medryckande, varma men också tragiska, berättelsen skriven
av Anni Blomqvist som berättar om hennes farmors liv ute i Åländska ytterskärgården
i medlet av 1800-talet har man på ett strålande sätt lyckats få in i föreställningen.

Mycket starka tolkningar och fantastiska sångnummer. 

Om man så bara skall se en sommarteater i år, så är det här det man skall se! 

Ta med en näsduk, det kan nämligen hända att det blir lite vått i ögonvrån
"av den där vinden från havet" - som det heter....

Mer om teatern HÄR





Inga kommentarer: