STREETFOOD I TRÄDGÅRDEN...



- 15 JULI 2019 - 



Njaaaah....!
Jag vet! Inte så hälsosamt? Eller? 

Sedan jag skippade köttet så kan jag faktist räkna på ena handen de gånger jag 
köpt mig en "hamburgare". De flesta vegetariska alternativen är bara...nåh, jag låter bli att 
uttala min ärliga åsikt! Det lär ha blivit bättre, har man berättat mig, men mina få stickprov
har hittills inte övertygat mig. Därav streetfood i hemmaträdgården idag.  

Brukar ha diverse k*ttbiffar i frysen som jag knåpat ihop själv, men 
den här gången testade jag Oumph:s vegetariska hamburger biff, och jaaa...!!!
Skall jag köpa hem färdiga vege-biffar så är de här en klar vinnare! 

Till och med gubben, som stundvis är liiiiite skeptisk lät sig väl smaka! 
Så till den grad att jag fick hejda honom att nagga på biff nr 3 som var tänkt åt 
sonen som skulle komma senare på kvällen över på lite mat! 

Som tillägg till h*mburgarna hade jag snurrat ihop pommes frites på färskpotatis.
Lite gott! Skar upp i stavar, på med lite olja och salt, in i ugnen på 150 grader
tills mjuknat och sedan öka till 250 grader ca 10 minuter så de får färg och 
blir lite krispiga på ytan som de skall. 


Och till det den fräschaste coleslaw jag käkat på ett bra tag:

1 rejäl bit nykål och en morot riven blir så där lämpligt
för ett par, tre, fyra personer. 

Rör ihop:
2 msk vinäger
3 msk olivolja
1 msk honung
1/2 tsk salt 
några rejäla varv 
med pepparkvarnen.

När honungen löst sig häller
man härligheten över den rivna 
kålen och moroten och låter dra sig ett tag.
Jag brukar strö över lite flingsalt innan 
serveringen men det är ju smaksak...

Och som bröd förstås riktigt goda briocher. 
Det blir bäst så! 


Inga kommentarer: