MJÖLÖ

- 25 JULI 2019 -



















Helt klart är det så att jag gillar vissa uppdrag mer än andra.
Att bekanta mig med, besöka och fota Helsingfors skärgård hör till de
jag gillar snäppet mer. 

Först ut är Mjölö, i ytterskärgården. 
Redan på 1600-talet var ön ett landmärke för sjöfarare, fiskare har haft ön som
bas. Under ryska tiden på 1800-talet fick ön sina första fasta bosättare och i samband med
utvisningen av Sveaborg befästes ön och stängdes för allmänheten. 

Precis som på Skanslandet, som också är en ö i Helsingfors skärgård som hört till
Försvarsmakten har naturen fått leva sitt eget liv och här finns också runt 30
växter som räknas som utrotningshotade. Så för en botaniker är ön säkert intressant.
Och för den historie-intresserade också förstås. Ön har bland annat upplevt Krimkrigets fasor och 
efter inbördeskriget 1918 fungerat som fångläger för de röda. Fram till 2011 har man på Mjölö
utbildat beväringar men då lade Försvarsmakten ner sin verksamhet på ön och hyrde ut
ön. Det har varit möjligt att besöka ön i ett par år nu och planeringen av hur man kunde utöka
turism- och friluftsaktiviteterna pågår. 

Nu känns ön faktiskt lite övergiven, större delen av ön är planterad granskog. Säkert 
planterad för både insynsskydd och vindskydd, kan jag tänka mig. Det syns och 
märks att tidens tand fått göra sitt på byggnader och så.
Vilket är visuellt charmigt tycker jag! 

Med samma båt som jag åkte ut till ön var det många som verkade åka ut till 
ön för att bada bastu och simma. Kanske campa på ön? Ön har flere bastur som kan hyras och vissa
dagar är bastun varm och kan besökas gratis. Intill finns riktigt fina sandstränder.
Och en golfbana...för den hugade.

Det finns också två restauranger på ön.
Officersklubben nära hamnen, men mysig ute-terass eller i den gamla
lunchmatsalen som ligger ett stycke längs promenadstigen som tar en runt ön.
Kanske smarrigaste strömmingsbiffarna åt jag där! Nam! 

Så här på högsommaren kör färjan (Suomen Saaristokuljetus Oy) nästan
skytteltrafik, men kolla tidtabellen och boka gärna returbiljetten på 
förhand, så inte risken finns att man blir strandsatt på Mjölö på kvällen. 

Fast å andra sidan - sommarnätterna är ju ljusa och ljumma - eller hur?  

*

#hemester#helsingfors#mjölö#isosaari#helsinki#staycation#urbanskärgård
#vitkindadegäss#historia#1918


Inga kommentarer: