REGNET...


Det finns olika sorters regn.
Sommarens friska, väldoftande regn. Höstens mysiga.
Dem gillar jag. Men jag har svårt för vårliga tunga regn.

Sådant regn som idag.
Regnets väsen kryper liksom in inuti mig och gör mig melankolisk fast jag inte är det.
Långsam i tanke och rörelse utan någon nyans av eftertanke och klokhet.
Bara tung.


Tung som gjutjärn.

Känner mig fånig. 
Regn är ju bra, det spolar rent, smälter snön.
Jag vet det. 

Talgoxen kvittrar likaväl därute i trädet. 
Fasanerna kacklar i trädgården. De verkar bry sig föga
om att regnet vräker ner och att grå-molnen ligger som
ett tätslutande lock över dagen.

*

Skall nu återgå till det jag borde göra idag, istället för
att sitta här och klaga. Se om jag kunde hitta mitt 
inre vår-kvitter någonstans?  

Det blir nog att leta.........;)


Inga kommentarer: