SPORTLOVS-VÄDER....

...NOT! 

Så här kastar vädret nu. Från strålande solsken och någon minusgrad till det här.

Det är onekligen lite slött det här! För alla de som skall fira sportlov nästa vecka menar jag.
Min egen grabb inkluderad.
Just idag känns det mer som november än februari.

Men vad gör man? Vädret kan man inget åt - annat än himla sig åt det då förstås! 



Tänkte överraska grabben och hans kompis då de inledde sitt sportlov idag.
Hade det varit friska vintervindar och köldgrader så hade det nog blivit
kakao och något gott till. Lite renskinn i snödrivorna och kanske en brasa i 
trädgården - lite så.

Men nix, nu kändes inte den tanken speciellt lockande, i ösregn och dis.
Så för att sno ihop lite något vintervitt i alla fall, så
gjorde jag en vit, varm och mycket choklad-ig dryck.



Som smakar...gudomligt! 
Mycket sött och mycket smak och mycket gudomlighet i ett litet glas.

Man kan naturligvis bara smälta ner den vita chokladen i lite värmd mjölk, 
och det blir helt säkert inte fel det heller, men i den här
lite till-lyxade varianten så smälter man först chokladen i en ugnsform
i 150 grader, ca 20 minuter, så att chokladen blir lite kristalliserad och
får en annorlunda smak. Lite nötig, lite knäckig. Har man tid
och ork och lust - gör det där extra lilla med att köra den vita chokladen i 
ugn en stund innan man häller ner den i den varma mjölken.

Jag tog en fingernypa salt och blandade i för att bryta det där supersöta. 
Just det och så blandade jag i lite vaniljfrön också. En halv vaniljstång.
Choklad hade jag i cirka 100 g till 8 dl mjölk.

Och så vispgrädde på och lite kanelpuder.


Och så bara att hugga i.

Lite varm vitchoklad-dryck på en glasveranda en mycket blöt och disig
och lite mörkmulen februaridag då årets sportlov inleddes.


Vitare än så här blir nog inte idag.
Så Vitt jag vet.

Skön början på sportlovet hörni! 


Inga kommentarer: