FRÅNVARO PÅ BRÄDET...

...jag har väl funderat nu och då.
Om de få besökarna på fågelbrädet här beror på att jag helt enkelt hade mer 
fågelbesök där jag bodde innan, eller är det så att det överlag är färre fåglar i farten
den här vintern. 
När jag för ut solrosfrön och annat godis, så inte är det många som kommer flaxande.

I år missade jag Pihabongaus (Gårdskrysset) som Birdlife Finland ordnar
i månadsskiftet januari-februari. 
Men nu när jag läser på deras webbsida så bekräftar dom det jag också märkt.
Det är färre övervintrande fåglar i år än innan.
Förra sommaren var nog en liten katastrof för många småfåglar.

Så därför är jag jätte glad för kampanjen:

"En miljon fågelholkar" 

Tanken är att Finland skulle till slutet av maj 2017 få en miljon nya
fågelholkar, för att en hel del fåglar som bygger sina bon i olika håligheter har faktiskt 
svårt att hitta boplatser åt sig när utbudet på gamla träd och andra ställen
som förr erbjudit naturliga boplatser åt dessa fåglar.

Och så tror jag att det var så mycket vanligare förr att man spikade eller
hängde upp fågelholkar lite här och där.
Jag vågar påstå att det inte ens är så många som i dagens läge kan bygga en 
fågelholk - än mindre har koll på vilken storlek hålet skall vara 
beroende på vilken fågel man vill att skall komma till holken.

Och kampanjen den börjar nu 1. mars i år.

Glädjande nog har en del städer och kommuner också kommit med i 
kampanjen och lovat att det kommer att vara okej att sätta upp holkar
i parkträden och också i övrigt på stadens och kommunens mark.

Så tummen upp för det! 

För vi tar så lätt på det där att småfåglar liksom är något 
som alltid finns för att de alltid funnits.
Men nu behöver - även de - lite hjälp för att fortsätta finnas.
I den utsträckning vi är vana med.

Så bygg en holk. Eller två. 
Och vet man inte hur man gör 
- så finns tips och modeller hittar man på...nätet.


På nätet hittade jag också i tiderna det här receptet:



Grytbröd! 

Jag tror lite grann att det här är guds gåva till alla oss som 
hatar att knåda och hålla på. Som är för bekväma att plocka fram en massa
köksmaskinsattiraljer bara för att baka ett ynka bröd.
Men som kunde mörda lite smått för nybakat bröd.

Det här är svaret på alla våra böner! 

Bara tänk: ett bröd som du behöver, förutom själva ingredienserna och lite ugnsvärme, 
är en skål, en träslev och en gryta.

Och tid. Tålamod. Lite planering. 

Att låta det jäsa.


Och det är värt varje sekund av väntan!


Däremot har det visat sig att det inte tar speciellt lång tid att göra sig AV med brödet.
Så här såg det ut på skärbrädet en knapp timme efter att brödet kommit ut ur ugnen...

Det är också en form av frånvaro på brädet.
Bröd-frånvaro på skär-brädet.

*

Håller på och bygger upp en receptbank här på bloggen,
så när den är klar så kan man klicka sig dit.

I väntan på det; 

4 dl vetemjöl
3 dl graham mjöl 
(eller annat som man råkar ha hemma, eller så
kör man 7 dl vetemjöl - vilket som funkar)
3 1/2 dl vatten
färsk jäst i storlek av en ärta
1 1/2 tsk salt.

Värm vattnet till fingervarmt och blanda det med jästen.
Rör i saltet och mjölet. 
Det skall inte knådas alls utan bara röras om så det blir en jämn kladdig smet.

Lägg en plastfilm över bunken, eller gör som jag som lagar
degen direkt i en burk som jag har lock till.

Ställ degen att jäsa i 12-24 timmar.
Desto fler timmar desto mer smak i brödet.

*

Ett dygn, eller ett halvt om du har "bråttom" senare ställer du 
ugnen på 225 grader och sätter in en liten ( 2-3 liter) gryta i ugnen.
Har du ingen gryta, lär det funka med kastrull också, bara det finns ett lock till.

Tippa ut degen på ett mycket väl mjölat bord och fös ihop degen till en...hög.
Knåda INTE!
Strö över lite mjöl och skär med vass kniv några snygga snitt i degen. 

Lägg en duk över och låt jäsa ytterligare en halv timme.

När ugnen (och grytan som du satt in i den kalla ugnen) är heta
och brödet jäst sin halvtimma, så lyfter du över degen rakt 
ner i den heta grytan.

Man kan, om man vill, pensla lite olja i grytan innan man tippar i
degen för att undvika att degen fastnar.

Så sätter man grytan med degen med locket på in i ugnen i 30 minuter.
Då tar man bort locket och gräddar brödet vidare i 15 minuter.

Sedan är det bara att tippa ut det nygräddade brödet.

Och njuta! 

Ett fantastiskt gott bröd, men minimal arbetsinsats.
Som sagt...guds gåva till oss...alla! 









Inga kommentarer: