PÅ SKÄNKEN...





...har det landat en lykta som i all sin enkelhet är det finaste
"julpyntet" hos mig just i år.

Hittade den slitna lyktan, med en  spricka i glaset i en antikbutik 
här en lunchrast. Min vän, kollegan, som var med mig
himlade med ögonen och utryckte sig rätt så rättframt att hon
aldrig skulle sätta ut en euro på en skruttig lykta med sprucket glas.
Fniss...så olika är smaken!

Jag bar lyckligt leende min slitna lykta i min famn och bara visste att den skulle
lysa så fint i skymningen, där på skänken.

Det kanske bästa med julen är ändå det där lugnet.
Det gäller bara att hitta det. Bland allt annat.

Det är det jag jobbar på.

Känns som ett bra - och lite meningsfullt jobb liksom.
Att jaga lugnet? Nej, hellre bara hitta det.
Jag tror det finns, bara man stannar upp. Lite.
Och tänder ett ljus i en skruttig lykta.
Där på skänken.


1 kommentar:

himmelstäppan på smultronbacken sa...

Jag gillar också din lykta och jobbar som du med att hitta lugnet här hemma till jul...