DEN ENKLA JULEN....




...jag vet inte om det är en urban legend, en saga, en myt.
Oftast är det ändå så att hur jag än försöker jaga den stressfria
julens väsen, så när jag precis känner att jag kanske fått en svagt tag i den, 
så glider den iväg som ett rå in i mörkret, i dimman och blir omöjlig att nå.

Jag gör ett försök i år igen.
Enklar upp, växlar ner.
Vi får se hur det går...;)

Men!

Jag vill ändå tipsa om något riktigt enkelt!




Skärgårdsbröd



Ni vet det där mörka brödet som man bara inte kan låta bli!

Jag vet inte riktigt hur jag tänkt innan, att det skulle vara krångligt och knepigt att göra,
men si...det är det ju inte alls!
Man behöver en skål, en träslev - och tid.

Ja, och så ingredienserna då, förstås. Och de är inte så många:

1 l surmjölk (eller 1 l apelsinjuice)
50 g jäst
3 dl sirap
3 dl ölmalt 
3 dl rågmjöl
1 msk salt
10 dl vetemjöl

Börja med att värma upp vätskan till fingervarm och bland ut jästen.
Sedan är det bara att röra ner alla övriga ingredienser i valfri ordning. 
Det blir en seg, lite löllig (läs lös) deg.
Man kan välja mellan att låta degen jäsa i en bunke, eller kanske ännu enklare direkt i 
brödformarna.
Av den här satsen fick jag tre bröd, formarna jag använde sväljer en knapp liter.

Låt nu degen jäsa i 1,5 timmar.

Sätt ugnen på 175 grader, och grädda bröden i 1,5-2 timmar i nedre delen av ugnen.
Under den sista halvtimmen pensla bröden med lite sirapsvatten någon gång.
Själv penslade jag tre.

Och...voilá, skärgårdsbröden är klara.

(och nehe...den bilden ville inte vara centrerad...hmmm?)
Bara att njuta!
Och eftersom jag inte känner en kotte som inte skulle tycka om det här brödet passar jag på
att ge bort ett par i present.

Och jo, ännu en sak.
Linda gärna in bröden i folie så de håller sig fuktiga.
Brödet går också bra att frysa - kom bara ihåg att plocka fram det i god tid innan julmiddagen....;)

Okej, det här var åtminstone enkelt - på väg mot den enkla julen!

kram

Inga kommentarer: