DET BÖRJAR LIKNA NÅGOT...



...ja liksom jul. 
Och om man frånser att jag höll på att glömma att åka efter skinkan och
nästan missade tiden för avhämtning med ett par minuters marginal, 
för att jag var så ivrig med att snurra ihop sillarna, medan jag samtidigt försökte 
stryka upp högen med kökshandukar, för även om jag inte är så 
himla noga med strykveck så där annars, men när det gäller köks-
handukar så är jag det. De skall ha den där...rätta känslan, och
så rände jag till och ifrån ut till ateljén där i ändan av trädgården för att hålla 
brasan vid liv, eftersom annars kan ju ingen som inte har eskimo-påbro sova
där under helgen. Och även om det är varmt för årstiden, så är en kall ateljé...
bara kall. Och så medan varven så kom jag på ett par presenter som jag 
kunde ge så där lite på skämt och skoja till det lite, så då plockar man ju
fram julpapper och tejp och band på nytt, och så kommer man på att 
man nu använt slut allt band, och det finns fortfarande ett par matpaket
som också borde få lite julband runt cellofanet....och om jag inte minns fel
så borde jag ha mer julband därute i skåpet, det i ateljén, och när jag nu
ändå är där så kan jag passa på att bädda färdigt, så har jag det gjort också.
Och när jag nu ändå är där så kan jag ju passa på att mata fåglarna, för fröna
verkar tagit slut...och herrejee...nu har nog potatislådan gräddats för länge!
Och så gäller det att räkna hur många timmar skinkan skall vara i ugnen, för
frågan är om jag hinner baka chokladkakan i dag eller skall jag bara lämna det
till måndagkvällen...och så borde kanske lillungen få något matigt i sig
idag också, tonåringar ni vet. De lever inte ett helt dygn på lite risgrynsgröt från igår.
Eller, gör de?
Och när jag nu ändå skall steka köttbullar, så kan jag ju rulla några till så det finns 
till julbordet också, och så var det dags att springa ut till ateljén och fylla på
med ved i spisen. Och nu kom jag ju ihåg att julsnapsen skulle ju kryddas med dill 
och kardemumma också. Måste komma ihåg att fylla på det.
Och så har jag ju faktiskt köpt lite väl mycket grädde, om man skulle
röra ihop en fudge istället för den som hunden smällde i sig häromdagen?
Och så var det det här med granen. Eftersom den levererades redan för någon dag sedan, så 
måste man nog såga bort en bit av stammen, men var har jag satt sågen? Jag sågade ju
ner en torkad tuija här för någon vecka sedan. Skall sätta lillungen på jobbet att leta reda på 
sågen, men innan det så kan han ju plocka ner julgransfoten från vinden, jag tror jag
minns vart jag stuvade den ifjol. Jasså, han skall gå ut med kompisarna på hundpromenad?
Ja, då får jag väl passa på att dammsuga under tiden så jag inte har en överlycklig 
terrier hängande i dammsugsslangen. 
Diskmaskinsmedel! Jag måste komma ihåg att köpa diskmaskinsmedel, för annars är
det...inte så bra, med tanke på all disk som kommer att produceras under de närmaste dygnen.
Och just det ja, saltet är också slut! 


Och så skall släktens hundar också få sina paket, men de kan inte läggas under
granen, för då finns det en liten risk att min egen lilla fyrfoting går och tullar på paketdekorationen...

Oj, nu börjar det dofta julskinka i hela huset, och radion spelar Giv mig ej glans...
och dammsugaren är undanstädad, julbordet dukat (jo, jag har lärt mig att göra det i tid)
och ja, det börjar likna något!

Det märkliga är att det här, vad kan man kalla det - kaoset (?) - upplever jag inte
som stress. Jag blir stressad av blotta tanken på proppfulla butiker och långa köer.
Men väl här hemma är pysslandet i köket bara...skoj faktiskt.

I synnerhet nu när de där stora grejerna är fixade.
Nu är det bara smått och gott kvar innan julbordet får vara klart för 
framdukning.

I morgon har jag ännu arbetsdag, men sedan börjar julen för mig!
Tre sköna dagar med de närmsta.


Lillungen har skött om att julgranen fått sina pynt och tydligen har det 
flyttat in en glad liten tomte i pepparkakshuset också?


Och nu skall jag bara...smyga mig till köket för att skära den där lilla, lilla testskivan
av årets julskinka. 
Doften är det åtminstone inget större fel på!

Det börjar verkligen likna något!


1 kommentar:

G:a Affären sa...

Ha,ha det där var många igenkänningsfaktorer!
Strax för jul fick jag frågan om jag inte ville följa med till det nyöppnade ikea...neej, det är inget ställe för mig den här tiden på året. Möjligen strax före lön för att köpa servetter, påslakan eller något jag i förväg vet att jag behöver.
Pepparkakshuset som är så otroligt fint skulle jag spara till nästa jul, om och om igen.

Kramar
Cia