ROSA OCH RÖTT...



...just nu i trädgården. 
Helt okej för mig. Det liksom passar mig riktigt bra.
Man blir lite glad när man hittar i sin "nya" trädgård växter som man själv också skulle ha planterat. Då känns det direkt "hemma" på något vis. Sommar på "rätt" sätt - utan att man ansträngt sig det minsta.
Ganska skönt faktiskt!

Däremot, finsk (för)sommar är som känt en rätt så ombytlig figur.
På fredag kväll var det riktigt ruskigt och det var brasa som gällde...vars värme gjorde att jag var synnerligen osällskaplig och somnade i en famn som kanske hade förväntat sig lite sällskaplighet - vad vet jag? I går var det då sommar igen, med sol och gräsdoft och äta ute och skön vind.



Humlor som surrade i syrenen och en och annan fjäril (som vägrade posera det minsta lilla).
Läste någonstans att fjärilar inte nödvändigtvis alls får nog av nektar därute i naturen, och till och mad jag kan tycka att det faktiskt fanns mera fjärilar innan. Nu har jag ju flyttat på mig de senaste åren, vilket gör att biotoperna jag placerat mina bopålar i har varierat, så någon egentlig statistik har jag inte att komma med, men jo, jag tycker de har minskat.

Även om min trädgård går i tjusiga rosa och rött, som tilltalar mig, så vet jag inte om den lika mycket tilltalar fjärilar. Det är lite för välstädat kanske för deras smak? Lite för lite sådant blommande som fjärilar gillar. Och lite lika ser grannarnas trädgårdar ut. Dikeskanterna är välklippta och putsade.

Så då får man ta till lite knep. För att locka fjärilar.


Själv har jag tagit en liten glasburk och blandat honung,vatten, lite råsocker och aningen hallonsaft. Den sista för att få lite färg på det hela. Fjärilar tilltalas ju av färg också.
Placera gärna din fjärilsrestaurang nära blommor som fjärilar annars också gillar. Min hänger intill några prydnadstobak och lite annat smått å gott.
Fjärilar gillar ju lite "enklare" blommor vars nektar är lätt att komma åt.
Många förädlade blommor som kan se riktigt smaskiga ut i våra ögon kan vara för besvärliga för till och med fjärilens låååånga tunga.

Och främst kanske för att de långt förädlade blommorna inte längre doftar, 
som förfädrarna en gång gjorde.



Sedan finns det ju fler knep att ta till om man vill hjälpa fjärilar.
Det finns en hel del olika fjärilsholkar att köpa, och den händiga kan ju peta ihop en själv.
De här är för övervintring, så det är inte så bråttom ännu att få dem utplacerade.
Det kan vara idé att placera dem i närheten av växter som fjärilar gillar. I botten av holken kan man lägga lite bark och kanske lite torrt gräs/strö. Bark är ändå bäst, för fjärilar brukar klämma in sig bakom någon lös barkbit, eller ett lös bräde, eller annat skrymsle.
Det är just kanske avsaknaden av lite dåligt fastsatta bräden och otäta hus som gör att fjärilarna behöver lite hjälp med övervintringsplatser.
Om det inte finns naturliga övervintringsplatser så skadar det ju inte att hjälpa till lite.
Endel fjärilar övervintrar som vuxna individer, andra som larver.
Om fjärilarna verkligen fattar att jag satt upp ett vinterhotell åt dem - återstår att se.

Och sedan - sist men inte minst:
Sven - årets kaja:


Snudd på att hen blivit riktigt salongsfähig.

Fjädrarna har vuxit ut, och även om hen sitter bekvämt här på min salongsmatta, så vandrar hen runt, sträcker på benen, flaxar med vingarna och är ungefär dubbelt så stor som när hen skrev in sig hos oss för snart två veckor sedan. 

Nu kommer Sven att vara bortrest i fyra dagar, lillungen kommer att vara fyra dagar hos sin pappa - och Sven följer naturligtvis med. Sven behöver fortfarande mat varannan timme så det funkar inte riktigt om jag är på jobb hela dagarna.

Fast det är ju inte så många dagar till innan jag kan leka friherrinna och baronessa i fyra veckor.
Efter fyra dagar, till midsommaren, sammanstrålar vi alla två- och fyrbenta, ja och vingförsedda då, för att klämma i oss sill och nypotatis, jordgubbar och allt-det-där-som-hör-midsommar-till.

Och vet ni vad - enligt den senaste väderleksrapporten skall det ombytliga (för)sommarvädret slå på stora trumman och bjuda på både sol och värme.

Det ni!


1 kommentar:

Anonym sa...

Så härligt för din pojke att få föda upp en fågel. En kaja är nog som du säger väldigt intelligent.
När mina egna barn var små och min man var och körde i skogen, fick han när han lyfte undan en rishög,syn på ett havererat bo med ägg.Lösningen blev att grannens höna fick ruva fram sju stycken gräsänder som sedan fick växa upp vid en liten damm här på gården.Du må tro att det blev liv på hönan när hennes skyddslingar hopade i och simmade första gången. Hon ramlade själv i och var ju ingen mästersimmare precis utan for upp under flax och skrik. Senare vande hon sig vid sina barns underliga beteende och gick själv på land och vaktade. Det var en minnesvärd tid att se dom små växa upp för att så småningom flytta ut i en större damm när hönan till tuppens glädje flyttade hem efter sin semester.

Ha en skön midsommar och en underbar semester vid havet (dina bilder påminner om min barndoms somrar vid havet i Blekinge).
Hälsningar Åsa i Dalarna