MEDELÅLDERS OCH MAKEUP...




...eller att bara vara semester-off.

Sedan jag hittade (på gatan, jo!) min allra första mascara någon gång 1979 (?) har jag sminkat mig.
Då var jag tretton år. 
Under många, många, många år kunde jag inte ens tänka mig att gå till postlådan utan minst mascara.
Under nästan lika många år var min devis att vill man ha fågelskrämmor i trädgården fixade man dit en - man behövde inte vara en själv...

Men sakta har jag börjat släppa på det där.
Eller inte om kråkskrämmorna då, men att man inte ständigt behöver ha mascaran i högsta hugg...;)

Det har säkert med medelåldern att göra. Man blir liksom sådär rätt nöjd i sig själv som man är.

Så till den grad att jag i morse, efter morgondoppet utan att tänka på det desto mer lät håret självtorka, vilket har en tendens att resultera i ett...kråkbo?

Satte mig glatt i bilen och styrde mot stan för inhandlande av diverse förnödenheter.

Och där, halvvägs kom jag på att jag  g l ö m t  mascaran!
Och under en liten nanosekund funderade jag på att svänga, men sedan tog min medelåldersklokhet överhand. Det och det faktum att jag faktiskt kört redan nästan 30 km. 
Att svänga och köra 60 km extra...någonstans där går gränsen för min fåfänga!

Utan mascara och med kråkbokalufs, men med en självkänsla som bara goda årsringar kan ge uträttade jag samtliga mina ärenden och det utan större trauman.

Mycket av det där vi kallar fåfänga sitter kanske i vårt behov av rutiner?

Jag tror knappast det står i lokalpressen att jag trippat runt på kullerstensgatorna utan mascara liksom.
Det var mest det där obekväma i att jag glömt, hoppat över, en rutin som gjorde mig 
så där fånigt konfys. Inte så mycket mascaran i sig, faktiskt!

Inte det djupsinnigaste inlägget precis..men vadå? 
Jag är på semester :)

*

Nu har jag lovat ta ett kvällsdopp med lillungen.

Och efter senaste natts nära-kvävningsdöden-upplevelse som bara ett sovrum på ett loft, strax under taket, uppvärmd av en hel hethet sommardag, kan ge en, har vi beslutat för att sova ute på terassen där intill havet i natt.

Under sommarhimlen.


(Och hur har jag då tänkt knyta bilden till texten? Jo, hon där är en natural beauty, likom...;))


1 kommentar:

Anonym sa...

underbart - en till som badar i sjön - närsomhelst!

margareta